Polichromie w Chwarszcznach "Templariada 2014 r. plus zwiedzanie w drodze do Szczecina .

Sobota, 31 maja 2014 | dodano: 31.05.2014

Miałem do wyboru dwa wydarzenia, które są raz w roku:

1. Jazda do Berlina na Sternfahrt
2. Jazda do Chwarszczan na" Templariade", czyli Festiwal kultury średniowiecznej, od godziny 12:00 aż do wieczora. Program imprezy pod linkiem:   http://zp.pl/polecamy_templariada--festiwal-kultur...

Wybrałem wydarzenie numer 2.

Mnie chodziło głównie o możliwość zobaczenia kaplicy, a zwłaszcza starych polichromii.  Wybrałem pierwszy pociąg, by być na miejscu jak najwcześniej, dalsza jazda miała być wg. jednego z dwóch wariantów. Wariant 1, kaplica będzie jeszcze zamknięta, wówczas wpierw pojeżdżę po okolicy, a potem wybiorę krótszą drogę do Szczecina. Wariant 2, kaplica będzie otwarta zobaczę ją, a potem wybiorę dłuższą pętle, Zwyciężył wariant drugi.

Jeżeli ktoś nie wie, w Chwarszczanach znajdowała się najpotężniejsza komandoria Templariuszy w Europie, do dnia dzisiejszego zachowała się tylko kaplica. Po kasacji zakonu, siedziba została przejęta przez krzyżaków. Dokładny opis wsi jak i samej kaplicy można znaleść m.in na Wikipedii.

Mapa trasy:

Wnętrze kaplicy © dornfeld

Widok do  tyłu
Widok do tyłu © dornfeld

Polichromie z około 1400 roku !
Polichromie z około 1400 roku ! © dornfeld

Polichromie były poddane renowacji przez Niemców pod koniec XIX wieku
Polichromie były poddane renowacji przez Niemców pod koniec XIX wieku © dornfeld

Po 1945 roku zostały zamalowane ze względu na krzyżackie pochodzenie. Po kasacji zakonu templariuszy w ich ręce trafiła kaplica
Po 1945 roku zostały zamalowane ze względu na krzyżackie pochodzenie,  którzy przejęli kaplice po kasacie zakonu.  © dornfeld

Ponownie częściowo odsłonięte w latach 90 - tych XX wieku
Ponownie częściowo odsłonięte w latach 90 - tych XX wieku © dornfeld

Zabytkowa ambona
Zabytkowa ambona © dornfeld

Przygotowanie do Templariady, trzy godziny przed oficjalnym otwarciem imprezy
Przygotowanie do Templariady, trzy godziny przed oficjalnym otwarciem imprezy © dornfeld

Stroje z epoki
Stroje z epoki © dornfeld

Jak ktoś napisał na BS
Jak ktoś napisał na BS "lecim na Szczecin" © dornfeld

W Boleszkowicach rzut oka na stację PKP, uwielbiam takie klimatyczne stacyjki
W Boleszkowicach rzut oka na stację PKP, uwielbiam takie klimatyczne stacyjki © dornfeld

Tuż za stacją odbiłem na piękna drogę do Smolnicy
Tuż za stacją odbiłem na piękną drogę do Smolnicy © dornfeld

Pierwszą ciekawą wioską na trasie był Troszczyn, widoczny na zdjęciu XIX wieczny kościół, był pierwszą atrakcją
 Troszyn, widoczny na zdjęciu XIX wieczny kościół, był pierwszą atrakcją © dornfeld

Najciekawszy był park pałacowy
Najciekawszy był park dworski w Troszynie © dornfeld

Po samym dworze zostało tylko zdjęcie na tablicy informacyjnej
Po samym dworze zostało tylko zdjęcie na tablicy informacyjnej © dornfeld

Pozostało jezioro
Pozostało jezioro © dornfeld

Pozostał świetnie utrzymany park
Pozostał świetnie utrzymany park © dornfeld

Jedna z tablic
Jedna z tablic © dornfeld

Kolejna tablica
Kolejna tablica © dornfeld

Do trzech razy sztuka
Do trzech razy sztuka © dornfeld

Smolnica, jest tam bardzo okazało pałac, ale już robiłem mu zdjęcia.(Relacja na BS), zrobiłem więc tylko szybkie zdjęcie kościoła i pojechałem dalej
Smolnica, jest tam bardzo okazały pałac, ale już robiłem mu zdjęcia.(Relacja na BS), zrobiłem więc tylko szybkie zdjęcie kościoła i pojechałem dalej © dornfeld

Ze Smolnicy pojechałem do Trzcińska, trasę już przejechałem, ale pokazuje tylko nowe rzeczy, pierwszą jest zagospodarowany park pałacowy w Warnicach
Ze Smolnicy pojechałem do Trzcińska, trasę już przejechałem, więc pokazuje tylko nowe rzeczy, pierwszą jest zagospodarowany park pałacowy w Warnicach © dornfeld

Wejście do parku, w środku ławki, wiaty, kolejne fajne miejsce na odpoczynek. Ruina pałacu straszy bez zmian, zdjęcie wstawiłem w jednej z poprzednich relacji © dornfeld

Stołeczna. Przez wieś już przejeżdżałem, ale nie wiedziałem nic o ładnym XIX wiecznym pałacu © dornfeld

Niemiecki napis na drzwiach
Niemiecki napis na drzwiach "„BĘDZIESZ MIŁOWAŁ PANA BOGA SWEGO, CAŁYM SWOIM CIAŁEM, CAŁĄ SWOJA DUSZĄ, CAŁYM SWOIM UMYSŁEM” © dornfeld

Trzcińsko - Zdrój, dawny dworzec. Miasto jest przepiękne i warte oddzielnej wycieczki, ale znów się powtórzę, już tam byłem więc dziś nawet nie wjeżdżałem i pojechałem drogą krajową do wsi Rów © dornfeld

Stąd drogą wojewódzką nr 128 do Otanowa, szerokością i natężeniem ruchu przypominającą drogę polną © dornfeld

Kierzków - ruiny dworu
Kierzków - ruiny dworu © dornfeld

Nowa S-3 na wysokości Otanowa
Nowa S-3 na wysokości Otanowa © dornfeld

Dwór w Otanowie
Dwór w Otanowie © dornfeld

Derczewo, kościół z XIII wieku, oczywiście po wielokrotnych przebudowach. Gdy zobaczyłem otwarte drzwi myślałem, że mam szczęście © dornfeld

W opisie tej wsi z tyłu "mapy turystycznej po pojezierzu myśliborskim" było napisane, że w środku są ciekawe płyty nagrobne, nic takiego nie widziałem, być może to skutek remontu, być może jeszcze nieukończonego, nie wiem.

Dobrze, że na pobliskim cmentarzu nie zniknęła kaplica, reszta opisu się nie pokrywała z rzeczywistością © dornfeld

Krzemlin - dwór z końca XVIII wieku, niestety skutecznie przysłonięty przez drzewa © dornfeld

W Krzemlinie odkryłem świetny skrót do Mielęcina leżącego na przy starej trójce. Przy dworze w Krzemlinie należy skręcić w prawo, po kilku minutach jesteśmy w Mielęcinie © dornfeld   Gdy kończy się asfaltowa dróżka i należy wejść prosto po schodach w górę, wówczas znajdziemy się przy cmentarzu i kościele, gdzie zrobiłem zdjęcie patrząc do tyłu. Można też pojechać drogą przez park przypałacowy, tej opcji nie próbowałem.

Mielęcin, kamień upamiętniający rodzinę Ramm
Mielęcin, kamień upamiętniający rodzinę Pamm © dornfeld

Kościół w Mielęcinie
Kościół w Mielęcinie © dornfeld

W Mielęcinie warto zobaczyć pałac, dziś budynek szkoły podstawowej. Niestety przez zieleń lepszego ujęcia nie dało się zrobić © dornfeld

W Mielęcinie zakończyłem zwiedzanie i ruszyłem pustą starą trójką do Szczecinie, dziś wszystkie drogi takie były, także krajowe © dornfeld

Bardzo udana wycieczka, utrudnieniem była jazda cały czas pod wiatr, przez co czuję ją bardziej w nogach niż ostatni  202 km rekord.
Wypiłem 2 litry soku pomidorowego i 1,5 l. wody, po powrocie otworzyłem trzeci karton soku. Jak dla mnie sok pomidorowy przy długiej jeździe rowerem jest najlepszy, izotoniki także znanych firm, nie umywają się.