Luty, 2011
Dystans całkowity: | 897.28 km (w terenie 0.00 km; 0.00%) |
Czas w ruchu: | 47:01 |
Średnia prędkość: | 19.08 km/h |
Maksymalna prędkość: | 32.54 km/h |
Liczba aktywności: | 13 |
Średnio na aktywność: | 69.02 km i 3h 37m |
Więcej statystyk |
Przygotowania do wiosny, do warsztatu po nowy łańcuch, kasetę i klocki hamulcowe
-
Aktywność Jazda na rowerze
Dystans dotychczaosego napędu to ok. 4630 km, połowa tego co poprzednio - ale użytkowany był on w warunkach jesienno - zimowych.
Neu Linken - zainspirowany przez montera61 w poszukiwaniu zaginionego bunkra granicznego
-
DST
44.43km
-
Czas
02:26
-
VAVG
18.26km/h
-
VMAX
27.35km/h
-
Temperatura
2.0°C
-
Sprzęt Stevens Galant
-
Aktywność Jazda na rowerze
Trasa: Szczecin - Głębokie - Dobra Szczecińska - krzyżowka z trasą Dobieszczyn - Lubieszyn - Lubieszyn - Neu Linken, spacer po granicy, przejście przez las na polską stronę - powrót
Miejsce docelowe odgapione od montera61, który był tam kilka dni temu. Na miejcu przeszedłem się kilkaset metrów wzdłuż granicy w poszukiwaniu innych ciekawych obiektów, niestety bez efektu. Droga biegnąca wzdłuż granicy nie nadaję się do jazdy rowerem, przynajmniej moim.
Ten odcinek granicy mnie zaciekawił, ze względu na to, że w 1949 roku odbyła się tam jedna z wielu po II wojnie światowej korekt granicznych.
Cytat za Wikipedią :
"
Cztery lata później dokonano regulacji granicy na wysokości skrzyżowania i drogi Linki – Neu Lienken – Buk (od ob. znaków granicznych nr 802 do nr 823). Do 1949 r. przebieg ówczesnej granicy na tym odcinku był inny. Całe skrzyżowanie w Nowych Linkach należało wówczas do Polski, po 1949 przeszło na stronę NRD, w zamian przyłączono do Polski wąski pas ziemi leżący bezpośrednio po zachodniej stronie drogi z Nowych Linek do Buku. Przebieg granicy uzyskał w ten sposób kształt wygiętego kolana. Ta regulacja wymogła na stronie polskiej wybudowanie na tym odcinku nowej drogi do Buku, która dostosowana jest do nowego kształtu granicy[13]."
http://pl.wikipedia.org/wiki/Granica_polsko-niemiecka
Droga Buk - Lubieszyn za skrzyżowaniem z drogą na Dobrą Szczecińską
Słup graniczny nr 808 od strony niemieckiej. Słup niemiecki wyzionął ducha. Tak naprawdę wszystkie słupy graniczne mają taki wygląd, są z kamienia, a to co teraz widzimy to tylko plastikowa obudowa, ponieważ ten się złamał nie było jak jej założyć. Tędy szła droga: Grambow-Neu Linken- Buk(niem. Böck)- Dobieszczyn (niem. Entepöl).
Zdjęcie w tym samym kierunku zrobione już po polskiej stronie. Bezużyteczna kostka została rozebrana za wyjątkiem kilku sztuk tuż przy głównej drodze po polskiej stronie.
Neu Linken, w latach 1945 - 1949 była tam Polska
"Bunkier przyjaźni" między Polską Rzeczpospolitą Ludową a Niemiecką Republiką Demokratyczną.
Słup telefoniczny. Co jakiś odcinek, na takim słupie wisiało pudełko ze zwykłym
gniazdkiem.Patrol podłączał się pod nie zwykłą słuchawką telefoniczną z kablem i wtyczką i już miał połączenie ze strażnicą.
(Wiadomość zaczerpnięta z forum poświęconemu obecnej granicy państwowej.)
Początek wybudowanej przez Polaków drogi na Lubieszyn po korekcie granicy w 1949 roku, przedtem droga szła prosto do Neu Linken - do którego jest stąd kilkaset metrów.
Na koniec dwa cytaty o tym jak wyglądała kiedyś ta granica:
„..W latach 70. pas drogi granicznej był objęty całkowitym zakazem wstępu. Stały tam zasieki z drutu kolczastego i zamaskowane pułapki. Z cienkiego drutu, na wysokości 20-30 cm, spleciona była pajęczyna. Jeśli ktoś w nią wpadł, nie miał szans się wydostać…”
„Na całym lądowym pasie zainstalowany był system podczerwieni. Wiązki laserowe tworzyły nieprzerwaną linię od Świnoujścia do Pargowa, gdzie granicą zaczyna być Odra.
Wystarczyło, że coś lub ktoś przerwał przerwał laserową wiązkę, a strażnik WOP miał sygnał na monitorze. System miał też swoje wady. Nie identyfikował, czy na laserowej linii stoi człowiek, czy zwierzę.
Wysyłano patrol. Wówczas w pasie granicznym co 10-15 kilometrów była strażnica WOP. Każda obsadzona przez około 60 ludzi ze sprzętem i samochodami.
Codziennie skoro świt patrole sprawdzały, czy na zaoranej ziemi nie ma jakichś śladów. Jeśli były odciśnięte ludzkie stopy, szukano uciekiniera.”
http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071204/MAGAZYN/71204019
Szczecin - Załom - Goleniów - Zółwia Błoć - Moracz - Wysoka Kam. - Parłówko - Jarszewo - Dziwnówek - Kamień Pomorski
-
DST
123.73km
-
Czas
05:49
-
VAVG
21.27km/h
-
VMAX
32.28km/h
-
Temperatura
-3.0°C
-
Sprzęt Stevens Galant
-
Aktywność Jazda na rowerze
Dziś moja najbardziej ulubiona trasa nad morze.
Temperatura w chwili wyjazdu - 6, przy powrocie +1. Generalnie cicho, spokojnie, wiatr najczęściej w plecy piękna bezchmurna pogoda.
Trasa turystyczna za Goleniowem - droga na Moracz
Kośćiół w Niewiadowie
Droga leśna Rokita - Wysoka Kamieńska
Widok od którego zawsze choruje, kolejne piękne drzewa przydrożne poszły pod topór. Na zdjęciu droga za Kamieniem Pomorskim, ma być ona remontowana. Faktycznie remont jest konieczny. Pytanie tylko, czy ta wycinka jest uzasadniona tj. czy droga będzie poszerzana lub powstaną nowe drogi dla rowerów, chodniki dla pieszych. Jeżeli nie, jest to kolejna rzeź na drodze, dzięki której na drewnie ktoś zarobi kilkaset tysięcy złotych.
Dziwnówek
Dziwnówek
Po prostu ja. Słońce dawało po oczach :)
Na zakupy do Locknitz
-
DST
68.14km
-
Czas
03:25
-
VAVG
19.94km/h
-
VMAX
29.11km/h
-
Temperatura
-5.0°C
-
Sprzęt Stevens Galant
-
Aktywność Jazda na rowerze
Droga Wołczkowo - Dobra Szczecińska, przydrożna wycinka w lesie. Poza tym, była to spokojna standartowa wycieczka w tygodniu do Locknitz.
Locknitz z Gadembagiennym
-
DST
66.66km
-
Czas
03:13
-
VAVG
20.72km/h
-
VMAX
31.76km/h
-
Temperatura
-10.0°C
-
Sprzęt Stevens Galant
-
Aktywność Jazda na rowerze
Dziękuje za towarzystwo. - 10 w chwili wyjazdu, -6 powrót. Słonecznie.
Blankensee
-
DST
46.37km
-
Czas
02:18
-
VAVG
20.16km/h
-
VMAX
27.32km/h
-
Temperatura
-4.0°C
-
Sprzęt Stevens Galant
-
Aktywność Jazda na rowerze
Berlin Neukolln - Bernau bei Berlin + przejażdzka po Angermuende
-
DST
45.00km
-
Czas
02:20
-
VAVG
19.29km/h
-
VMAX
29.11km/h
-
Temperatura
-2.0°C
-
Sprzęt Stevens Galant
-
Aktywność Jazda na rowerze
Trasa krótka ze względu na silny wiatr wiejący w przeciwną stronę do kierunku jazdy i brak sił po wczorajszym dniu i nie mam tu na myśli jazdy rowerem. W Bernau wsiadłem więc w pierwszy pociąg do Angermuende, tam korzystając z wolnego czasu pojeździłem trochę po mieście i zrobiłem parę zdjęć.
Bernau bei Berlin - dworzec
Angermuende - rynek
Angermuende - c.d
Berlin Mauerweg cześć II / Mur berliński
-
DST
106.33km
-
Czas
06:07
-
VAVG
17.38km/h
-
VMAX
30.21km/h
-
Temperatura
-4.0°C
-
Aktywność Jazda na rowerze
Trasa: Berlin Gesudnbrunnen/ Borholmerstr. - Berlin Neukolln - dzielnice: Gesundbrunnen, Mitte, Kreuzberg, Treptow, Alt Treptow, Baumschwulen,Rudow, Gropus Stadt, Buckow, Marienfelde,Lichterfelde, Teltow, Klein-machow Zehlendorf, Steglitz, Mitte, Kreuzberg, Neukolln.
Berlin, Borholmerstrasse - tak jak poprzednio tutaj zaczęła się wycieczka, tym razem jednak zamast na północ udałem się na południe. Na moście kiedyś było przejście graniczne. Było to pierwsze otwarte przejście. 9 listopada 1989 roku o godz. 19.00 rzecznik prasowy rządu NRD podał (podobno) przez pomyłkę informację o otwarciu granicy dla mieszkańców NRD. Służby graniczne nie były o tym poinformowane, na przejściu zaczęły gromadzić się tłumy ludzi ... O 23.00 mur przeszedł do historii.
Tak te miejsce wyglądało 9 listopada 1989 roku:
Tego dnia wieczorem odbyła się kolejna nudna konferencja na jej koniec o godz. 19.00 padły słowa, które wywołały lawinę. O 23.00 mur praktycznie przeszedł do historii.
Bernauerstr. - ulica i chodniki leżały w Berlinie Zachodnim, kamienice po lewej stronie (które zostały wyburzone) w Berlinie Wschodnim. W tym miejscu nakręcono zdjęcia uciekających przez okna ludzi w pierwszych godzinach po blokadzie Berlina Zachodniego. Tu także zorganizowane dwie największe ucieczki poprzez wydrążone tunele uciekło za każdym razem kilkadziesiąt osób.
Uciekający strażnik na Bernauerstrasse - symbol zimnej wojny, widoczna na początku fotografia Bilda została uznana za najlepsze zdjęcie 1961 roku.
Obecnie na części ulicy są resztki muru. Na dawnym pasie śmierci powstaje miejsce pamięci, odkopane zostały fundamenty po umocnieniach granicznych, w przygotowaniu są ekrany, gdzie będą otwarzane filmy i audycje radiowe z tamtego okresu. Obok ładny zabytkowy cmentarz, częściowo zniszczony na potrzeby budowanych umocnień granicznych. Bardzo ciekawe miejsce do odwiedzenia niedaleko dworca głównego.
Tablica na Potsdamerplatz.
Potsdamerplatz - na chodniku zaznaczony przebieg granicy i okolicznościowa wystawa.
Checkpoint Charlie - najsłynniejsze przejście dla dyplomatów, 27 października 1961 roku, stanęły tu naprzeciw siebie czołgi radzieckie i amerykańskie a świat stanął na krawędzi III wojny światowej. To miejsce dla wybranych było najbezpieczniejszą formą ucieczki z NRD , wytarczyło skorzystać z samochodów mających imunnitet dyplomatyczny. Między 1962 a 1964 rokiem uciekło w ten sposób około 400 ludzi, nie zawsze była to darmowa wycieczka.
Dziś obok dawnego posterunku armii USA znajduję się muzeum muru berlińskiego.
Tzw. Hinterlandmauer przy Mühlenstrasse- pierwsza przeszkoda na pasie granicznym od strony NRD, dziś "East Side Gallery"
Jest to pomnik dla wolności stworzony przez artystów z całego świata na fragmencie Muru berlińskiego, składa się z ponad 100 obrazów,jest to największy tego typu obiekt na świecie.
East Side Gallery
"Wiele zwykłych ludzi w wielu małych miejscach czyni wiele małych rzeczy. To zmienia oblicze świata" ( afrykańska „mądrość”)- przepraszam jeżeli tłumaczenie nie jest doskonałe.
Wieża strażnicza - okolice Treptower Park - z ponad trzystu wybudowanych zostało pięć.
Jadąc szlakiem na południe począwszy od Treptower Park (zdjęcie zrobione nieco bardziej na południe) jest coraz więcej terenów zielonych, po przejechaniu parku rozpoczyna się piękna asfaltowa droga. Biorąc pod uwagę całą trasę Mauerweg taka nawierzchnia jest wyjątkiem, gdy już znalazłem się na południu Berlina, wkrótce po zmianie kierunku jazdy na zachód zaczynają się drogi leśne w dużo gorszym stanie, choć są oczywiście wyjątki. Tak samo jak poprzednio wielkim mankamentem trasy jest złe oznakowanie, w jednym miejscu, znak informuje fałszywie, tylko dzięki rowerowej mapie Berlina znalazłem się z powrotem na szlaku. Na tym szlaku dokładna mapa jest niezbędna !
Dawny południowy odcinek muru berlińskiego.
Na szklaku jest mnóstwo miejsc upamiętniających kolejnych poległych, przy każdym jest szczegółowa mapa pasa granicznego, miejsce wkroczenia na pas graniczny, trasa ucieczki i miejsce śmierci wraz ze szczegółowym opisem.
Były też udane ucieczki,łącznie ponad 5000. Przed budową muru na zachód uciekło prawie 3 miliony osób na 17 mln ludności NRD. Oto wybrane sposoby ucieczek: tunele, ucieczka balonem, szybowcem własnej roboty, porwanie czołgu i siłowe przejechanie granicy (możliwa w pierwszym okresie, po tym wydarzeniu zastosowano zapory przeciwpancerne), wyciąg krzesełkowy, porwanie samolotu, fałszywe dokumenty, miniaturowa łódź podwodna,czy próba ucieczki przez przejście Checkpoint Charlie w brzuchu krowy z pantomimy (!)
Berliner Spionagetunnel - miejsce odkrytego w 1952 roku "telefonicznego tunelu szpiegowskiego" w ciągu 11 miesięcy działania podsłuchano za jego pomocą 444 000 rozmów telefonicznych nagranych na 50 000 szpulach dzwiękowych, codziennie nagrane w ten sposób rozmowy przesyłano do USA i Wielkiej Brytanii.
Pomnik upamiętniający śmierć Petera Fechtera 17 sierpnia 1962 roku. Najbardziej znana i tragiczna śmierć. Peter Fechter uciekając został tylko ranny, przez przeszło godzinę wykrwawiał się na oczach kamer, fotoreporterów i zachodnioberlińskiej policji, która nic nie mogła zrobić. Z drugiej bezczynnie stali funkcjaniusze NRD, podobno obawiając się reakcji ze strony zachodniej, faktycznie był to okres gdzie dochodziło to incydentów granicznych w których zginęło kilku funkcjonariuszy NRD. Żołnierze NRD stanowili zresztą znaczny odsetek uciekinierów, również osoby budujące mur nie robiły tego dla przyjemności tylko do września 1961 uciekło na zachód 85 robotników.
W pierwszej części fakty i liczby w języku angielskim, w drugiej najbardziej znane materiały filmowe: budowa muru, ludzie pozdrawiający się nawzajem z obu stron granicy, skok przez okno, ucieczka przez zasieki, pola minowe ( to na granicy z NRF w Berlinie nie było pól minowych) śmierć Petera Fechtera ( 5 minuta), 3 minuty ciszy ku jego czci w Berlinie Zachodnim, otwarcie przejścia granicznego, zjednoczenie Niemiec. Podkład muzyczny.
Locknitz
-
DST
70.56km
-
Czas
03:35
-
VAVG
19.69km/h
-
VMAX
31.76km/h
-
Temperatura
-2.0°C
-
Sprzęt Stevens Galant
-
Aktywność Jazda na rowerze
słonecznie, silny wiatr
wizyta rodzinna
-
DST
8.85km
-
Czas
00:29
-
VAVG
18.31km/h
-
Temperatura
1.0°C
-
Sprzęt Stevens Galant
-
Aktywność Jazda na rowerze