Zabytki powiatu łobeskiego - ciąg dalszy plus Świdwin , pałac w Iglicach

Niedziela, 24 kwietnia 2011 | dodano: 24.04.2011

Trasa. Worowo – Przyborze – Łobżany- Łobez – Byszewo – Grabowo – Suliszewice – Rynowo – Tarnowo – Słonowice – Lipce – Oparzno – Świdwin – Mołstowo - Starogard – Stara Dobrzyca – Iglice – Łabuń Wielki – Resko – Płoty

Dalszy ciąg zwiedzania zabytków powiatu łobeskiego, plus miasto Świdwin. Jazda wcześniej ustaloną trasą, praktycznie w każdej wymienionej tu miejscowości zachował się jakiś dworek, pałacyk, w całości lub w ruinie. Wybrałem moim zdaniem najciekawsze.

Pomyłką okazała się jazda do Iglic ze Starogardu. Na mapach droga nie wydawała się być 10 kategorii. Fatalna nawierzchnia, od Starej Dobrzycy zero drogowskazów, tempo ok. 10 km na godzinie, droga jest mieszanką żwiru, piachu, kamieni itp. Pomimo wolnej ostrożnej jazdy o mało nie doszło do wywrotki, tylne koło wjechało w piach, wyskoczyłem z roweru ratując się przed glebą, rower też podskoczył tak, że przebiła mi się puszka z napojem w bagażniku. Takiej przygody jeszcze nie miałem. Lepszym rozwiązaniem jest jazda do Iglic z Reska, nawierzchnia nie jest może idealna ale przejezdna dla normalnych rowerów.

Były jeszcze dwa trudniejsze odcinki, wybrane świadomie by zaoszczędzić długich objazdów i nie tracić czasu na dwukrotną jazdę tymi samymi drogami. Pierwszy to droga leśna z Tarnowa do Pęczerzyna, drugi to żwirowata droga, później brukowa ze Słonowic do wsi Lipce. Obiema drogami przebiega czarny szlak rowerowy "Dziedzictwa techniki i architektury".

Ogólnie w przeciwieństwie do Szczecina, bardzo wietrznie. Wiatr zazwyczaj przeszkadzał, pomógł natomiast na odcinku od Reska do Płot tak, że licznik pokazywał non-stop pokazywał ok. 27 - 30 km na godzinę, co jak dla mnie jest dużą prędkością. Teren pagórkowany, okolice Łobza pod względem geograficznym leżą na "Wysoczyźnie łobeskiej".

Worowo PKP – początek trasy.

Przyborze cmentarz ewangelicki – najstarszy nagrobek z 1862 roku. Niedaleko tzw. wzgórze lotniarzy z wspaniałą panoramą oraz jeden z większych głazów w Polsce. Na cmentarzu stanowisko bluszcza pospolitego, „niepospolitych rozmiarów”. Co do tego głazu, to nie znam dokładnej lokalizacji więc nie szukałem. Po co szukać jednego z największych głazów, skoro można bez trudu odnaleść największy w Polsce w Tychowie między Koszalinem a Białogardem na cmentarzy komunalnym.:) To będzie cel którejś z kolejnych wycieczek.

Łobżany – zabytkowa pompa, poza tym we wsi niewielki dworek.

Łobżany.

Grabowo przydrożny krzyż ku czci poległych w I wojnie światowej. Czytelne napisy.

Grabowo pałac. Obecnie ośrodek Monaru.

Rynowo – pałac zbudowany około 1890 r. przez Paula Albrechta von Borck. Wygląda nienajgorzej.

Zdjęcie z bliska.

Tarnowo – młyn wodny nad Regą powstały na początku XIX wieku, w środku oryginalne przedwojenne wyposażenie.

Słonowice – pałac z XIX wieku.

Oparzno – pałac.

Świdwin – gotycki zamek z XIII / XIV w.

Świdwin – obok Mirosławca chyba  najlepiej zachowany kirkut (cmentarz żydowski) na Pomorzu Zachodnim. . Od 2000 roku był kilkakrotnie obiektem dewastacji.

Świdwin – cmentarz żydowski – c.d.

Jedyna cała macewa także w języku niemieckim z 1918 roku.

Typowa żydowska macewa.

Świdwin. Wieża Bismarcka otwarta w 1911 roku, łącznie na terenie dzisiejszej Polski zbudowano 40, zachowało się 17.

Świdwin. Brama kamienna z przełomu XIII i XIV w.

Świdwin. Budynek poczty. Przed budynkiem zupełnie nie pasujący pomnik J.P. II.

Świdwin. Zabytkowy dworzec. Przed dworcem pomnik ku czci poległych w walce o Świdwin.

[Świdwin. Napis w j. niemieckim. Tu jest pochorowany Rosjanin poległy w wojnie w 1762 roku.

Mołstowo. Ruiny pałacu.

Iglice kościół z 1696 roku. Jeden z najstarszych kościołów ryglowych na Pomorzu Zachodnim.

Iglice. Fragment dużego, pięknego pałacu. Niestety niewiele widać na zdjęciu z powodu drzew. Pałac otoczony 150-letnim parkiem angielskim pow. 6,27 ha z czytelnym układem dróg i ścieżek wewnątrz parkowych. Związane z pałacem tereny zajmują 269 ha. Sam pałac powstał w II połowie XIX wieku. Powierzchnia użytkowa 3180 m², łączna kubatura obiektu 36000 m³.

| 08:49 piątek, 29 stycznia 2016 | linkuj Kurczę, dopiero dziś dowiedziałem się jaki skarb kryje się w tych zapomnianych przez wszystkich, położonych na końcu świata Iglicach.

Dopisuję do listy na nadachodzące lato wizytę tamże! ;)

Tutaj ciekawy film z wizyty znaleziony w sieci:
Gość | 21:10 wtorek, 9 grudnia 2014 | linkuj iglice kiepskie wspomnienia z pałacu tu był poprawczak za komuny ,ale był zadbany . teraz już pomału ruina.
nena | 20:19 czwartek, 14 lutego 2013 | linkuj Mile wspomnienia nie bylo mnie tam kilkanascie lat sentymentem powracam do tych cudownych zakatkow mlode lata juz niewroca ale zdjecia te miejsca niedaja zapomniec Pozdrawiam ziomali
g286
| 09:21 niedziela, 1 maja 2011 | linkuj Moje okolice, aż mi się jakoś zatęskniło jak zobaczyłem wieżę ciśnień w Runowie. W kierunku Drawska Pomorskiego jest jeszcze ciekawiej.
Misiacz
| 19:50 poniedziałek, 25 kwietnia 2011 | linkuj Rynowo – pałac zbudowany około 1890 r. przez Paula Albrechta von Borck. Wygląda nie najgorzej.
Faktycznie! ;)))
Kto i z jakiej sekty rozbija macewy - pewnie trudno się domyślić! ;)
Jarek | 17:57 poniedziałek, 25 kwietnia 2011 | linkuj Każde zdjęcie to dla mnie osobny powód do wyjazdu. Podziw!!!
| 17:28 poniedziałek, 25 kwietnia 2011 | linkuj Na pierwszym zdjęciu wygląda nie najgorzej, bo zieleń dosyć skutecznie maskuje te "gruzy". Pozdrawiam
jurektc
| 08:49 poniedziałek, 25 kwietnia 2011 | linkuj Coś mi się wydajeże Surf ma racje:) Trzeba sie przestawić na fotografowanie krajobrazów :)
Pozdrawiam.
surf-removed
| 20:22 niedziela, 24 kwietnia 2011 | linkuj Ciekawa relacja, fajne foty. Niestety drzewa się zazieleniły i skończył sie dobry okres na fotografowanie pałacyków, czy kościołów :)
completny
| 19:34 niedziela, 24 kwietnia 2011 | linkuj Fajna trasa i w ogóle niezłe fotki. Zawsze można dzięki takim jak ty pooglądać nowe miejsca Polski ;) Pozdrawiam!

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa tdrec