Moryń - perła architektury i nie tylko

Środa, 27 kwietnia 2011 | dodano: 27.04.2011

Trasa: Szczecin – Kurów – Siadło Dolne – Moczyły – Pargowo – Stadtfelde – Gryfino – Krzywy Las – Widuchowa – Chojna (przejazd) – Mętno – Moryń – Godkowo - Chojna

Kurów – Magazyn z 1865 roku.

Kurów – „Dąb zbójników”.

Siadło Dolne – cmentarz poniemiecki. Poza tym we wsi godny zobaczenia jest niemiecki pomnik ku czci poległych żołnierzy w I wojnie światowej.

Moczyły – ruiny kościoła z XIII wieku. Obok kościoła płyta nagrobna z 1847 roku.

Pargowo – Ruiny kościoła z pierwszej połowy XIV wieku.

Pargowo - W ścianie zachodniej znajduje się XIX- wieczne epitafium z piaskowca z herbem rodu von Blumenthal.

Z Pargowa do granicy kilkaset metrów jechałem drogą polną. Po stronie niemieckiej do drogi piechotą przez pole.

Stadtfelde - Grabhügel – „ wzgórze grobowe” z 1500 r.przed naszą erą – prace rekontrukcjne trwały w latach 2000 – 2007.

„Krzywy las” koło Gryfina sadzony około 1932 roku.

Widuchowa – pomnik ku czci poległych w I wojnie światowej. Pomnik znajduję się na wzgórzu przy skrzyżowaniu drogi na Kostrzyn z drogą na Lubanowo. Wzgórze zarośnięte, trzeba wcześniej wiedzieć gdzie szukać inaczej nie ma szans by go znaleźć.

Po przejechaniu Chojny pojechałem drogą nr 124 do Cedyni. Ten odcinek nie był zbyt ciekawy, droga nierówna, ruch większy niż na drodze krajowej. Po ok. 7 km we wsi Mętno skręciłem na Moryń i od razu zaczął się inny świat. Droga równa, prawie w ogóle nie ma samochodów, przez 7 km jedzie się wspaniałą aleją dębowo-lipową, wokół piękne widoki, pola, łąki wzgórza.

Moryń

Główny cel wycieczki, perła architektoniczna, miasto wyjątkowe nie tylko ze względu na zabytki ale też na ich stan zachowania, doskonale utrzymane są nie tylko główne zabytki ale wszystkie domy w miasteczku, które również są godne uwagi, zachowane takie elementy jak krużganki, drzwi, okna itp. Na pochwałę zasługuję też wszechobecna czystość. Na ulicach i chodnikach nie ma śmieci, niedopałków, rozbitych butelek.

Zachowane w komplecie mury miejskie z wyjątkiem bram.

Kościół wybudowany w XIII wieku z kamieni granitowych,. Unikatowa, jedyna na świecie wolno stojąca z przejazdem XV wieczna wieża kościelna. Górna część wieży z latarnią z 1756 roku. Ołtarz z kostki granitowej ( jeden z nielicznych tego typu ołtarzy w Polsce) jest starszy od kościoła o około 100 lat (datowany jest na XII wiek ). W kilku miejscach spotkałem się z opinią, że jest to najcenniejszy zabytek na całym Pomorzu Zachodnim. Niestety rosnące koło kościoła drzewa nie pozwalają zrobić zdjęcia, ukazujące całą świątynię, ale naprawdę warto.

Fragment obecnego Domu Opieki Społecznej. Dawniej Zakład Wychowawczy dla Ubogich Dzieci. Zachowany niemiecki pomnik z popiersiem Ch. F. Kocha, niemieckiego wychowawcy i społecznika, założyciela zakładu. Oryginalne niemieckie napisy. Godny uwagi jest niewidoczny na zdjęciu stylowy zegar na górze budynku.

Fontanna na rynku.

Moryń – typowa uliczka

Uliczna niedaleko murów miejskich.

Przydomowe ogrodódki w Moryniu.

Moryń – jezioro Morzycko.

Moryń – zabytkowa pompa.

Okolice jeziora.

Przyjezierze – pałacyk. W kolejnej wsi w Mirowie były łącznie trzy stare dworki. Drzewa utrudniają jednak robienie zdjęć. Ale w „realu” dodają im dodatkowego uroku.

Wieża wodna na wzgórzu w Godkowie.

Zbliżamy się do Chojny, koniec wycieczki.