Skarby architektury powiatu strzelecko - drezdeńskiego

Piątek, 13 maja 2011 | dodano: 13.05.2011

Pomysł na trasę powstał na podstawie otrzymanych materiałów na tegorocznym Pikniku nad Odrą.

Trasa: Dobiegniew – Osiek – Chomętowo – Ogardy – Tuczno – Bobrówko – Strzelce Krajeńskie – Zwierzyniec – Drezdenko – Krzyż Wielkopolski.

Pierwszy odcinek do Tuczna pod bardzo silny wiatr, dodatkowo na trasie Chomętowo – Ogardy piaszczyste i brukowe drogi bez żadnego oznakowania.W Ogardach średnia na liczniku wynosiła 10 km, dalej było już lepiej rozpoczął się asfalt choć chwilami jechało się jeszcze pod silny wiatr. Od Tuczna jazda z wiatrem prawie bez wyjątku po bardzo dobrym asfalcie i stała prędkość w granicach 30 km na godzinę z wyjątkiem około 2 km drogi brukowej pod Drezdenkiem, gdzie było jednak utwardzone pobocze, oraz miast: Strzelec Krajeńskich oraz Drezdenka - w tym niektórych ulic na starym mieście o brukowej nawierzchni.

Pałac w Osieku wybudowany w 1691 roku przez Paula von Brandt, przebudowany w połowie XIX wieku.

Chomętowo. Gigantyczna zabudowa gospodarcza z 1863 roku.

Chomętowo – stara zabudowa dworsko–folwarczna. Wśród tych budynków jeden z nich to pokrzyżacki dom mieszkalny z I połowy XV wieku. Konia z rzędem temu kto zgadnie, który to budynek? Na całej trasie poza Strzelcami Krajeńskimi nie ma żadnych szlaków turystycznych oraz informacji o atrakcjach turystycznych.

Po minięciu Chomętowa ruszyłem na skróty do wsi Ogardy przez pola las, najlepszy odcinek to droga żużlowa, przeważnie piach i kocie łby, istny koszmar dość powiedzieć, jak już się znalazłem we wsi, średnia wyniosła 10 km.

Po drodze minąłem miejscowość Ogardzki Młyn – przynajmniej tak podaje przewodnik w terenie nie ma bowiem żadnej informacji, jaka to miejscowość oraz gdzie dalej jechać. Śródleśnie drogi idące we wszystkich kierunkach wyglądają w tym miejscu tak samo. Całe szczęście koło widocznego dawnego młyna wodnego w ogródku była kobieta która powiedziała gdzie jechać.

Ogardy. Dawny dwór z II połowy XIX wieku.

Gilów. Z dawnego pałacu zostały tylko resztki muru oraz przepiękny park z jeziorem.

Zdjęcia pałacu w Tucznie
<u>[/u]

Moim zdaniem najpiękniejszy pałac całej wycieczki. Pałac zbudowany w latach 1897-1899, przez ówczesnego właściciela Maxa von Wedemayer. Obok pięknie utrzymany park o powierzchni 8,5 ha. Całość otoczona murami. Obok pałacu XIX wieczna oficyna zarządcy.

Otaczająca roślinność uniemożliwia uchwycenie aparatem całości.

Ściana boczna pałacu.

Park obok pałacu.

Park. Chciałoby się pokazać każde drzewo. Jadąc do Strzelec Krajeńskich minąłem jeszcze dwa stare dworki: Bobrówko i Sokólsko by znaleźć się w mieście z zatrzęsieniem zabytków.

Bobrówko. Pałac eklektyczny z drugiej połowy XIX wieku, piętrowy. Obok jest park krajobrazowy o powierzchni ok. 6 ha.

Sokólsko - zespół dworski z przełomu XVIII i XIX wieku.

Strzelce Krajeńskie:

Pomnik nagrobny Ludwiga Nostera (1859 – 1910), profesora Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, malarza pochodzącego ze Strzelec.

Największa atrakcja, dawne fortyfikacje o długości 1640 metrów z Bramą Młyńską, Basztą Więzienną oraz 36 basztami łupkowymi. Najdłuższe mury w Europie ! Wysokość do 8 metrów.

Brama Młyńska.

Budynek mieszkalny z drugiej połowy XVIII wieku przy ulicy Północnej 36.

Dawny ratusz, powstał w latach 1870 – 1872, obecnie budynek Sądu Rejonowego.

Kościół kolegiacki p.w. Matki Bożej Różańcowej z końca XIII wieku, wielokrotnie przebudowywany.

Można by było wstawiać kolejne zdjęcia, inne zabytki w Strzelcach Krajeńskich:<big></big> kościół św. Franciszka, wodociągowa wieża ciśnień, spichlerz, urząd pocztowy, willa secesyjna z 1900 roku, XVIII wieczne budynki mieszkalne, budynek dawnego Seminarium Nauczycielskiego, budynek dawnego ogrodnictwa okręgowego oraz dawny dom Bractwa Strzeleckiego.

Na koniec pobytu w Strzelcach Krajeńskiej weszłem do znajdującej się na rynku informacji turystycznej, zagadałem, że byłem m.in na Pikniku nad Odrą, rozejrzałem się i na bocznej półce za darmo wygrzebałem nowe super mapy i przewodniki:
Strzelce Krajeńskie i okolice - szlaki rowerowo - piesze,
rowerowy szlak królewski koło Gorzowa,
Gorzów Wielkopolski, mapa szlaków rowerowych i pieszych w skali 1: 50 000, szlakiem sulęcińskich pomników przyrody,
przewodnik po gminie Nowe Dębno.

Jak ktoś więc tam będzie warto wejść i zapytać się.

Drezdenko: <big>[/big]

Wieża wodociągowa.

Budynek secesyjny dawnego sądu z 1887 roku.

Ulica Wiejska w Drezdenku.

Obecna szkoła w Drezdenku. Niestety zieleń uniemożliwia zrobienie takiego ujęcia jakby się chciało.

„Ulica Willowa” w Drezdenku.

Kamienica z przełomu XVIII i XIX wieku wzniesiona w technice ryglowej przy ulicy Żeromskiego 11.

Deptak w Drezdenku.

Jeszcze jedna ciekawa kamienica.

Stara Noteć w Drezdenku.

Pałac w Drezdenku z 1766 roku, przebudowany w XIX wieku oraz 1908 roku, od 1946 roku mieści się tu szkoła.

Dawna zbrojownia w Drezdenku z XVII wieku, w połowie XIX wieku przekształcona na cele mieszkaniowe, obecnie budynek Muzeum Puszczy Drawskiej i Noteckiej.

Głaz ustawiony przy drodze z Drezdenka do Krzyża Wielkopolskiego z okazji jej zbudowania. Do XIX wieku Krzyż Wielkopolski nie istniał, miasto powstało w wyniku zbudowania tam węzła kolejowego.

Noteć w Starych Balicach.

Wysadzony bunkier koło Krzyża Wielkopolskiego, wzdłuż Noteci biegła przed 1939 rokiem granica polsko – niemiecka, w latach trzydziestych wzdłuż granicy budowano bunkry mające bronić Pomorza Zachodniego w przypadku ataku Polski na Niemcy (sic!). Brzmi absurdalnie ale kto zna trochę historię wie, że na początku lat trzydziestych Polska górowała militarnie nad Niemcami. Bunkry ciągną się kilometrami, choć osobiście widziałem tylko ten na zdjęciu.

Krzyż Wielkopolski. Dworzec.

GośćPOLAK | 07:17 niedziela, 13 kwietnia 2014 | linkuj Do Misiacz, Nasze górowanie militarnie jakie Polska miała w latach trzydziestych skończyło się już w latach 1937-1939 po śmierci Józefa Piłsudskiego Polska popadła w takie samo bagno jak dzisiaj za Tuska i PO. Co do strategi powiem Ci że Polska zawsze miała jednych z najlepszych strategów wojskowych na świecie. Do 1989 roku cały ZSRR opierał wszelkie plany własnie na Polskich strategach. Wojna w IRAKU czy AFGANISTANIE również główną i kluczową rolę pełnili stratedzy Polsce więc nie wydaje mi się że pisanie takich bzdet odnośnie strategi przez ciebie są zasadne. Nie masz pojęcia to nie pisz BZDUR.
Gość | 17:44 wtorek, 5 lutego 2013 | linkuj Za rok otwieram agroturystykę w Przynotecku i zapraszam. Będzie nie za drogo i domowa kuchnia http://folwark-przynotecko.pl
AreG
| 22:02 sobota, 14 maja 2011 | linkuj Na zdjęciach wygląda całkiem całkiem, szkoda tylko tych niektórych pałaców.
Gratuluję wytrwałości w odkrywaniu ciekawych miejsc.
Misiacz
| 20:13 piątek, 13 maja 2011 | linkuj Polska to może i górowała militarnie nad Niemcami, ale ze strategią to już było gorzej...
grigor86
| 19:49 piątek, 13 maja 2011 | linkuj Drezdenko to na prawdę mega ciekawa, ładna i urocza miejscowość, szczególnie podoba mi się ul. Wiejska - bajer normalnie. Ale w ogóle widzę same ciekawe miejsca na fotografiach. Dodam jeszcze, że u mnie też jest miejscowość Tuczno :-))) pozdROWER
sargath
| 19:03 piątek, 13 maja 2011 | linkuj bardzo ciekawa wycieczka, dużó ciekawych zdobyczy architektonicznych wartych uwagi

pozdrawiam

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa byloi