Unikatowe stropy stalaktytowe w Brzesku / Przelewice

Niedziela, 13 kwietnia 2014 | dodano: 13.04.2014

Głównym celem było sanktuarium w Brzesku, zainteresowanych unikatowym wyposażeniem, zapraszam na wikipedie. Spędziłem tam sporo czasu, zostało mi opowiedziane wszystkie szczegóły historyczne. Naprawdę warto odwiedzić.

Unikatowość, polega na tym, że "sufit" składa się ze  sklepienia, które nie jest sklepieniem tzw. pseudosklepienia, wykorzystujące efekt iluzji podziału na dwie nawy, po pięć
przęseł każda. Strop drewniany pochodzi  z 1697 r. Zawiera  szyszkowe konsole, zwisające  ze środka sklepienia, malowane wg ludowych zasad rejonu Pyrzyc. Sklepienie oraz inne elementy wyposażenia są dziełem artysty ludowego Michała Pahla, który był samorodnym talentem z zawodu pomocnikiem młynarza. Jak na młynarza, nieźle mu się udało. Inne elementy także godne uwagi.

Sanktuarium
w Brzesku

Sanktuarium w Brzesku © dornfeld
Stropy stalaktytowe w Brzesku

Stropy stalaktytowe w Brzesku © dornfeld Ołtarz główny.

Ołtarz można składać tak by nie było widać Madonny z Dzieciątkiem ( była demonstracja, widoczne wówczas malowidła także przepiękne), ze względu
późniejszą protestancką historię kościoła.  Ołtarz zwieńczony krucyfiksem brzeskim z przełomu XIV
i XV wieku.

Jeszcze
jedno zdjęcie
Jeszcze jedno zdjęcie © dornfeld

Zabytkowa ambona

Zabytkowa ambona © dornfeld

Fragmenty malowideł czekają na odkrycie
Fragmenty malowideł czekają na odkrycie © dornfeld

Średniowieczna brama w kierunku cmentarza
Średniowieczna brama w kierunku cmentarza © dornfeld

Pozostałe:

Kościół w Kunowie z XV wieku © dornfeld

Koszewkio.
Zabytkowy pałac neorenesansowy z XIX w., przebudowany w 1922 r
Koszewko. Zabytkowy pałac neorenesansowy z XIX w., przebudowany w 1922 r © dornfeld

Pałac
z 2 pol. XIX w., 1911-1916 r. wraz z zespołem folwarcznym. Do 1945
r. był on własnością hitlerowskiego feldmarszałka Friedricha von
Paulusa
Koszewo. Pałac z 2 pol. XIX w., 1911-1916 r. wraz z zespołem folwarcznym. Do 1945 r. był on własnością hitlerowskiego feldmarszałka Friedricha von Paulusa © dornfeld

Za bramą
Za bramą © dornfeld

W
lekkiej mgle do Warnic
W lekkiej mgle do Warnic. © dornfeld

Zaborsko
Zaborsko. © dornfeld

Lubiatowo. Pałac neogotycki z 2 poł. XIX w
Lubiatowo. Pałac neogotycki z 2 poł. XIX w © dornfeld

Lubiatowo - gołębnik z 1902 roku
Lubiatowo - gołębnik z 1902 roku. © dornfeld

Dwór
w Kosinie z 1848 roku
Dwór w Kosinie z 1848 roku. © dornfeld

Przelewice -
Ślazowa, aleja kasztanowa pod opieką konserwatora zabytków
Przelewice - Ślazowa, aleja kasztanowa pod opieką konserwatora zabytków. © dornfeld

Ogród botaniczny w Przelewicach (http://pl.wikipedia.org/wiki/Ogród_Dendrologiczny_w_Przelewicach)
będzie celem oddzielnej wycieczki, jak tam się pojedzie to na nic innego nie będzie czasu, z wiadomych względów lepszy będzie maj. Mam nadzieje, że się uda.

Dobra wiadomość,
budowana jest nowa droga rowerowa z Pyrzyc do Przelewic
Dobra wiadomość, budowana jest nowa droga rowerowa z Pyrzyc do Przelewic © dornfeld

Wieża
wodna w Pyrzycach
Wieża wodna w Pyrzycach. © dornfeld

Studnia św. Ottona z Bambergu
Studnia św. Ottona z Bambergu. © dornfeld

Brama Bańska zbudowana w latach 1260-1270, w 1945 r.
uległa zniszczeniu, po wojnie częściowo zrekonstruowana
Brama Bańska zbudowana w latach 1260-1270, w 1945 r. uległa zniszczeniu, po wojnie częściowo zrekonstruowana. © dornfeld

Baszta Sowia (Więzienna, Krzywa) wzniesiona w latach 1350
– 1360, w północnej części murów, cylindryczna, gotycka,
ceglana, na kamiennym cokole. Po 1525 r. dobudowano stożkowy hełm.
W XIX w. odchyliła się od pionu o 30 cm
Baszta Sowia (Więzienna, Krzywa) wzniesiona w latach 1350 – 1360, w północnej części murów, cylindryczna, gotycka, ceglana, na kamiennym cokole. Po 1525 r. dobudowano stożkowy hełm. W XIX w. odchyliła się od pionu o 30 cm. © dornfeld

Brama
Szczecińska
Brama Szczecińska. © dornfeld

101,5 km wyjazd z Pyrzyc, jazda główna drogą do
Szczecina z małym wyjątkiem między Płonią a Kijewem
101,5 km wyjazd z Pyrzyc, jazda główną drogą do Szczecina z małym wyjątkiem między Płonią a Kijewem © dornfeld

"Troszeczkę wiało", czasami było ostro, ale było warto.

Gość | 13:54 czwartek, 27 sierpnia 2015 | linkuj Dwór 1848 nie znajduje się w miejscowości Kosin tylko w miejscowości Kluki.
Taka mała korekta.
| 19:03 piątek, 18 kwietnia 2014 | linkuj A ja jakoś zawsze omijałem Brzesk ,trzeba to będzie naprawić.
rammzes
| 19:40 niedziela, 13 kwietnia 2014 | linkuj Dzięki za informacje!
| 19:19 niedziela, 13 kwietnia 2014 | linkuj Przy wejściu jest informacja, by osoby chcące odwiedzić sanktuarium dzwoniły na plebanie, więc zadzwoniłem. Nikt nie otwierał. Napotkaną osobę zapytałem, czy wiadomo kiedy jest niedzielna msza, bo przy drzwiach było podane, że o 10:30, a tu nic kościół zamknięty. Dowiedziałem się, że jest nowy ksiądz i nie zmienili informacji, msza niedzielna jest o 12:00, wystarczy więc godzinkę wcześniej przyjść i na pewno kościół będzie otwarty. W chwili kiedy byłem, okazało się, że ksiądz odprawiał msze w innych wioskach i już miałem odjeżdżać, wtedy napotkana osoba stwierdziła, "o ksiądz wraca". Spytałem się czy można obejrzeć, nie było problemu. Wszystko pooglądałem, porozmawiałem, wrzuciłem "co łaska", nie żeby ktoś o tym mówił, sam poczułem, że wypada i pojechałem dalej. W kościele są do nabycia naprawdę niedrogie książki o sanktuarium, ogólnie ciekawe miejsce, a i sama wioska bardzo ładna. Podobno od maja, jest więc większy ruch, sporo osób odwiedza kościół wracając z Przelewic, wtedy jest częściej otwarty, ale jak napisałem nawet jak jest zamknięty nie problemu, gdy ktoś jest na plebanii, czyli prawie zawsze.
rammzes
| 18:44 niedziela, 13 kwietnia 2014 | linkuj Rzeczywiście warto się przejechać. Postaram się skoczyć jeszcze w tym roku akademickim. Czy kościół jest otwarty, czy trzeba się jakoś umawiać?
siwobrody
| 18:05 niedziela, 13 kwietnia 2014 | linkuj Tu zawsze warto zaglądać.
4gotten
| 18:00 niedziela, 13 kwietnia 2014 | linkuj Potrzebna korekta. Te kikutowate drzewa są w Zieleniewie.
| 17:11 niedziela, 13 kwietnia 2014 | linkuj Nie wiedziałem, że Paulus miał coś wspólnego z Koszewkiem - dzięki za informację.

A droga rowerowa z Przelewic do Pyrzyc zapewne w śladzie dawnej linii kolejowej Pyrzyce-Płońsko...
klosiu
| 16:21 niedziela, 13 kwietnia 2014 | linkuj Faktycznie niezwykłe sklepienie. Tego typu strop robiono zazwyczaj w jakimś celu - żeby naprężenia szły w kolumnę u podstawy. Tu wygląda, że jakiś szalony architekt postanowił sprawdzić co się stanie gdy kolumny nie będzie :).
Często takie rzeczy robili ludzie którzy się nie znają. A jak się nie znali, to nieświadomie podważali dogmaty i wychodziło im coś niezwykłego :).

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa trzad