Grzędzice - najstarsze polichromie, Sowno - grób klauna który zginął od kiełbasy !

Czwartek, 17 kwietnia 2014 | dodano: 17.04.2014

Szczecin - Kliniska - szlak Anny Jagiellonki - Sowno - Żarowo - Grzędzice - Lipnik - Kobylanka - Jezierzyce - Szczecin

Wyjazd około 15:00, przeczytałem na necie, że w czwartki jest msza  św. Sownie więc była dobra okazja by zobaczyć ołtarz. Ledwo zdążyłem gdyż przez Wielki Czwartek msza była nieco wcześniej, z kolei w Grzędzicach udało się zwiedzić kościół przypadkiem, tam również była msza z okazji Wielkiego Czwartku, choć w zwykłe czwartki ich się tam nie odprawia, dodatkowe szczęście miałem dlatego, że byłem tam 40 minut wcześniej więc mogłem swobodnie porozmawiać i porobić zdjęcia.

Wyjazd tak późno, gdyż czekałem na kuriera, brałem pod uwagę wyjazd treningowy z nocnym powrotem ale był za silny wiatr.  Generalnie muszę stwierdzić, że coraz bardziej nie chce mi się jeździć na lewobrzeżu, a Niemiec już całkiem mam dość, im dalej na wschód tym lepiej, na zachód tylko jak nie ma wyjścia.

GRZĘDZICE:

Polichromie w Grzędzicach

Polichromie w Grzędzicach © dornfeld

Data wykonania 1460 rok
Data wykonania 1460 rok © dornfeld

Są to najstarsze na Pomorzu Zachodnim polichromie
Są to najstarsze na Pomorzu Zachodnim polichromie © dornfeld

Tu św. Jerzy walczy ze smokiem
Tu św. Jerzy walczy ze smokiem © dornfeld

Okryto je w 1912 roku - odrestaurowane w latach 50 - tych
Okryto je w 1912 roku - odrestaurowane w latach 50 - tych © dornfeld

Ostatnie zdjęcie
Ostatnie zdjęcie © dornfeld

Napis nad wejściem
Napis nad wejściem © dornfeld

Selig sind, die Gottes Wort hören und bewahren.

Błogosławieni  ci, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je". (Łk. 11,28)

Średniowieczna chrzcielnica
Średniowieczna chrzcielnica © dornfeld

Zdjęcie samego kościoła
Zdjęcie samego kościoła © dornfeld

SOWNO:

Kościół w Sownie
Kościół w Sownie © dornfeld

Płyta nagrobna z niesamowitą historią, opis poniżej
Płyta nagrobna z niesamowitą historią, opis poniżej © dornfeld

Płyta Mikołaja Hinze zmarłego w 1599 roku, z zawodu klauna księcia Jana  Fryderyka. Ten postanowił zrobić kawał i zainscenizował mu scenę egzekucji zamiast topora używając kiełbasy. Ten tak się przejął,że zmarł podczas tej  oryginalnej zabawy. Napis informuje "Oto głowa Hinziusa ręką żartobliwą w sposób niezwykły życia  pozbawiona". Dziwny przedmiot, który jest trzymany przez błazna to właśnie kiełbasa.

Ołtarz i ambona w Sownie
Ołtarz i ambona w Sownie © dornfeld

Ołtarz wykonany w latach 1554 - 1561 przez snycerzy norymberskich, z tego też okresu pochodzi też ambona. Opisy obu zabytkowych kościołów m.in na Wikipedii.

Pomnik ku czci poległych w I wojnie światowej
Pomnik ku czci poległych w I wojnie światowej © dornfeld

POZOSTAŁE:

Lipa św. Anny w Kliniskach
Lipa św. Anny w Kliniskach © dornfeld

Szlak Anny Jagiellonki do Sowna. dla rowerów przeważnie przejezdny, choć w kilku miejscach trzeba było iść © dornfeld

Po 2 km przeciąłem bardzo ciekawą drogę szutrową. Trzeba będzie zbadać skąd i dokąd biegnie? © dornfeld

jurektc
| 15:03 poniedziałek, 21 kwietnia 2014 | linkuj Widze że ciągle masz chęci do opisywania swoich wycieczek. Ale jak kolega niżej napisał MAPKI PROSZĘ :)
| 19:04 piątek, 18 kwietnia 2014 | linkuj Przydały by się mapki przejazdów.
| 11:18 piątek, 18 kwietnia 2014 | linkuj przepiękne te polichromie ! Naprawde ciekawa baaaardzo wycieczka ! :) Z pozdrowieniami i świątecznymi życzeniami ode mnie ! :)
| 09:22 piątek, 18 kwietnia 2014 | linkuj Pisałeś, że nie słyszałeś wcześniej o Sławocieszu. Na pocieszenie dodam, że nie miałem pojęcia, że taki skarb (polichromie) mam pod nosem...

Pochwalam decyzję co do wyboru kierunku jazd. ;)))
daniel3ttt
| 21:55 czwartek, 17 kwietnia 2014 | linkuj Właśnie doczytałem sobie że ten błazen zmarł ze stresu, kiedy miał być ścięty toporem. A tak naprawdę toporem była kiełbasa.
Gryf
| 21:23 czwartek, 17 kwietnia 2014 | linkuj Polichromie robią wrażenie - aż niedopomyślenia, żę przetrwały ponad 5,5 wieku.
A z tym błaznem Mikołajem, to podobna sytuacja jak w filmie "Nic śmiesznego", gdy żona Adasia Miałczyńskiego zainscenizowała mu śmierć przez obcięcie łba siekierą, a naprawdę był to kalosz :)
daniel3ttt
| 21:20 czwartek, 17 kwietnia 2014 | linkuj Ciekawe miejsca i historia. Az trudno zrozumieć jak ten nieszczęśnik tego dokonał :)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa cebyl