Marianowo - pętla

Niedziela, 12 czerwca 2016 | dodano: 12.06.2016

Mapka:

Chciałem testować strusiowy skrót Klępino - Grabowo, niestety wziąłem za małą mapę i zamiast do Klępina z Lubowa  pojechałem przez Żarowo do Stargardu.  Zrobiłem więc pętle i wyszła z tego całkiem ciekawa  i  bogata w atrakcje trasa.

Nowe elementy: szlak czerwony rowerowy od Pęzina aż do Marianowa,
zaliczenie stacji kolejowej w Gogolewie, Dalewie i Trąbkach i tamtejszych atrakcji
zwiedzanie klasztoru w Marianowie, dotąd był widziany tylko zewnątrz
wizyta w Krzywnicy i Nowej Dąbrowie,
na koniec pierwsza wizyta na nowym dworcu  PKP w Szczecinie, celem pobrania rozkładów letnich Przewozów Regionalnych
Były też pierwsze borowiki w tym roku: szlachetne i ceglastopore. Ma padać cały tydzień, już się cieszę z tego powodu.

Pomijam zdjęcia zrobione wcześniej, bo już byłem w mijanych wioskach, choć niektórych bardzo dawno. Nie chce wykorzystać limitu zdjęć, a trasa będzie i tak do powtórki.

Zamek w Pęzinie - jedna z najlepiej zachowanych budowli mieszkalno-obronnych na Pomorzu.

Dokładny opis znajduję się w Wikipedii.  https://pl.wikipedia.org/wiki/Zamek_w_Pęzinie

Pęzino - krzyżówka.

Powyższe trzy zdjęcia przedstawiają drogę Pęzino - Gogolewo, sporo bruku na poboczu piach, ale mimo wszystko warto się raz przejechać. Takie odcinki jak  ten na ostatnim zdjęciu mają swój urok, nawet jeżeli trochę, a nawet bardzo telepie.

Gogolewo. Kościół parafialny p.w. MB Częstochowskiej z XV w., późnogotycki, kamienny, zniszczony przez pożar w 1643 r., odbudowany w 1827 r. Od zachodu trzykondygnacyjna wieża

Dalewo. Ruina kościoła z XIV,

Wbita w ziemie płyta nagrobna, osoby urodzonej w 1818 roku. Data śmierci zatarta, z pewnością była to pierwsza połowa XIX wieku.

MARIANOWO:

Kościół parafialny p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP z 1 poł. XV w., jednonawowy, ceglany, od strony południowej - fragmenty zabudowań klasztornych z XIII w. Kompleks klasztorny gruntownie wyremontowany w XVII i XIX w.

ambona – wykonana w 1726 roku przez stargardzkiego rzeźbiarza Bartholome Frantza  w stylu barokowym. Ufundowana przez przeoryszę Domu dla Panien Barbarę Katherinę von Strauss i kaznodzieję Jana Krzysztofa Foersterna.  Nad bramką ambony znajduje się herb fundatorki. . Kosz ambony wspiera się na figurze Mojżesza.  Płyciny ambony zdobią figury Ewangelistów oraz cytaty z Ewangelii św. Łukasza.

Epitafium królewskiego radcy Jerzego Andrzeja von Thuna. Epitafium wykonane zostało z drewna, pod koniec XVII wieku w stylu barokowym. Posiada bogatą dekoracje rzeźbiarską z motywami roślinnymi

Ołtarz główny – pentaptyk  powstały w XVI wieku, przemalowywany w XVIII i XIX wieku. Ołtarz początkowo był tryptykiem. Przekształcenie w pentaptyk, poprzez dodanie dwóch skrzydeł, nastąpiło prawdopodobnie ok. 1730 roku. W predelii ( na dole)  znajduje się obraz „Złożenie do Grobu” wykonany w 1546 przez nadwornego malarza księcia Barnima XI  Gabriela Glockendona. Artysta ten jest być może autorem całego ołtarza (w jego pierwotnej formie). Jedną z osób przedstawionych na obrazie jest córka księcia Barnima XI – Anna, późniejsza księżna Anhalt. Obraz ten uważany jest za najwartościowszą część ołtarza[ Nad predellą, w centralnym miejscu ołtarza, umieszczono obraz „Ukrzyżowanie”. Na wewnętrznych skrzydłach ołtarza umieszczono obrazy: „Modlitwa w Ogrójcu”, „Pojmanie”, a na zewnętrznych: „Biczowanie”, „Złożenie do Grobu”.

Zmartwychwstanie.

Trąbki PKP

Dzwonowo. Pałac z XVIII w..  Zdjęcie przez bramę, dookoła ogromne zabudowania gospodarcze.

Przypadkowe grzybobranie, borowiki szlachetne i ceglastopore.

Stara Dąbrowa. Na cmentarzu przykościelnym - kaplica grobowa z 2 poł. XIX w.

Stara Dąbrowa. Tu również było kilka dworków i kościołów, ale trzeba sobie coś zostawić na kolejny raz.