Choszczno - Kalisz Pomorski - Mirosławiec - Czaplinek

Poniedziałek, 27 czerwca 2011 | dodano: 28.06.2011

Trasa: Choszczno – Drawno – Kalisz Pomorski – Stara Studnica – Mirosławiec – Pławno – jezioro Krzemno – Łąka - Czaplinek.

Nareszcie udało się zrobić większą trasę na terenie Polski, miła odmiana po niewątpliwie ładnych ale nieznośnie przewidywalnych trasach niemieckich.

Droga prowadząca z Choszczna do Kalisza Pomorskiego. Przydrożne aleje ciągnące się na całej trasie skutecznie chroniły przed palącym słońcem. Na całej trasie bardzo mały ruch samochodowy im dalej tym mniejszy.

Drawno. Sztucznie usypana Góra Zamkowa z resztkami zamku z przełomu XIV i XV wieku, siedziba rodu Wedlów. Zamek zniszczony podczas wojen szwedzkich w 1675 roku oraz ponownie w czasie wojny siedmioletniej.

Do dziś zachowały się jedynie resztki dwóch narożników. Oto jeden z nich.

Kościół w Drawnie z XV wieku, przebudowywany w XV i XIX wieku, wieża została dobudowana w 1800 roku.

Fragment pałacu w Dębsku koło Kalisza Pomorskiego. Drzewa uniemożliwiają uchwycenie całości. Nie znalazłem bliższych danych.

Wieża wodna w Kaliszu Pomorskim. Trasa z Kalisza Pomorskiego do Stargardu jest w remoncie do 31 sierpnia, ponadto odnawiany jest odcinek torów kolejowych z Kalisza Pomorskiego do Wałcza, gdzie pociągi nie kursowały już od wielu lat.

W samym Kaliszu Pomorskim nie ma nic specjalnie do zobaczenia, nawet to co ocalało, została tak skutecznie przebudowane, że utraciło swój dawny klimat. Najładniejszym budynkiem jest tamtejszy kościół.

Z Kalisza Pomorskiego udałem się do Mirosławca drogą okrężną przez Starą Studnicę. Na tym odcinku droga jest płaska jak stół i jednocześnie praktycznie wolna od ruchu samochodowego. Dla jadących w drugą stronę na niewielkim odcinku jest zerwany asfalt, droga jest w trakcie remontu. Za Starą Studnicą droga jest zamknięta dla jadących do Złocieńca, poprowadzony jest objazd. Mnie to jednak niedotyczyło.
Podczas jazdy do Mirosławca minąłem wieś Giżyno, gdzie znajduje się zabytkowy kościół oraz pomnik ku czci poległych w I wojnie światowej.

Kolejna wieś to Stara Studnica. Na zdjęciu dawny dwór zbudowany prawdopodobnie w XIX wieku. Oprócz tego we wsi teoretycznie jest dawny cmentarz ewangelicki, faktycznie nic tam się nie zachowało za wyjątkiem pomnika ku czci poległych w I wojnie światowej.

Mirosławiec – cmentarz żydowski

Głównym celem dzisiejszej wycieczki był cmentarz żydowski w Mirosławcu. Należy do najstarszych na Pomorzu Zachodnim, został założony w XVII wieku. Jest to obiekt zabytkowy. Teoretycznie jest jednym z najlepiej zachowanych cmentarzy żydowskich na Pomorzu Zachodnim, zachowało się wg. różnych źródeł 100 – 200 nagrobków z których najstarszy pochodzi z 1752 roku. Faktycznie trudno to naocznie stwierdzić gdyż wszystko jest zarośnięte chaszczami, pokrzywami, jeżynami i drzewami samosiejkami. Bez długich spodni nie da się wejść. Ciekawostką jest to, że napisy na macewach są po obu stronach, na jednej, po hebrajsku, na drugiej po niemiecku. Najbliższe znane mi miejscowości z dobrze zachowanymi cmentarzami żydowskimi to: Świdwin w zachodniopomorskim oraz Skwierzyna i Słubice w województwie lubuskim. Jak to zna inne miejsca w okolicy, gdzie zachowały się cmentarze żydowskie będe wdzięczny za wiadomość.

Dwie znalezione macewy z motywem graficznym „dłoni kapłana” ułożone w geście symbolicznego błogosławieństwa. Motyw spotykany najczęściej na grobach osób pełniących posługę w synagodze, uważanych za potomków arcykapłana Aarona. Osoby pochowane w grobach z takimi nagrobkami najczęściej noszą nazwisko Cohen (hebr. Kapłan).

Najstarsza znaleziona macewa z 1865 roku.

Większość powierzchni cmentarza wygląda jak na tym zdjęciu. Co tam się kryje? Trzeba poczekać aż ktoś zechce skosić zarośla, względnie poczekać do przedwiośnia.

Tu można obejrzeć zdjęcia cmentarza zrobione w czasie gdy cmentarz nie był zarośnięty.

Samolot SU -22 UM – 3K w Mirosławcu. Naprzeciwko znajduję się Muzeum walk o przełamanie wału pomorskiego.

Droga z Mirosławca do Czaplinka, fragment pełniący rolę zapasowego lotniska na wypadek wojny. Nie wszędzie jest tak szeroko, za to aż do Sośnicy nawierzchnia jest gładka jak stół, przed kilkoma laty asfalt był tylko na jednym pasie na drugim była droga gruntowa.

Pławno, dawny pałacyk wybudowany w XIX wieku, obecnie szkoła, rosnące drzewa uniemożliwiały zrobienie zdjęcia z wystarczającej odległości by objąć całość. Z Pławna pojechałem szlakiem czarnym w kierunku drogi Czaplinek – Stare Kaleńsko. Wkrótce szlak czarny odbija w las w lewo, ja pojechałem prosto „główną drogą” gdyż tak jest dużo szybciej. Tereny dobrze mi znane i objechane ładnych kilka lat temu podczas dłuższego pobytu w Czaplinku.

Głaz Tempelburg Na głazie wyryty napis „Tempelb. 1858” ( skrót od dawnej nazwy Czaplinka Tempelburg” oraz „ Plago 1858” ( dawna nazwa wsi Pławno). Pomnik przyrody nieożywionej.

Jezioro Krzemno

Jezioro Krzemno – moim zdaniem jedno z najpiękniejszych jezior w okolicy, położone na uboczu, doskonale miejsce na kąpiel. Woda I klasy czystości, jak wszystkich jezior w okolicy, dookoła nie ma żadnych miejscowości ani pół uprawnych. Piaszczyste dno. Po drugiej stronie szosy Czaplinek – Stare Kaleńsko, znajduję się duże jezioro Kaleńskie, należące do ośrodka wypoczynkowego, które się składa ze starego pałacu oraz kilku domków, są to jedyne zabudowania tej miejscowości. W ośrodku gości witają kozy, kaczki i inne zwierzaki.
Jezioro Drawskie

Największe i najbardziej znane jezioro całego pojezierza. długość linii brzegowej 76 km, max. Głębokość ponad 79 metrów.

Czaplinek

Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Św. w Czaplinku, znajdujący się przy rynku. Znacznie ciekawszy jest Kościół parafialny pw. Św. Trójcy, w którym znajduje się unikalny barokowy ołtarz baldachimowy, którego podczas tej wizyty w Czaplinku nie odwiedziłem.

Współczesna rzeźba Pawła Wasznika, który wg. kroniki Długosza umożliwił w 1422 roku, odbicie zamku w Drahimiu z rąk krzyżackich przez mieszczan z Drawska Pomorskiego, zrzucając z zamku, w którym miał swoją komnatę rybacką sieć, za pomocą której wciągnął do zamku wielu rycerzy polskich.