Krzyż - Wieleń - Tuczno - Wałcz - Czaplinek 10000 km / 2011

Sobota, 10 września 2011 | dodano: 10.09.2011

?131568520743843

Trasa: Krzyż – Wieleń – Człopa – Tuczno – Strzakiny – Zdbowo – Strączno – Wałcz – Czaplinek

Celem był rekonesans rowerowy po powiecie wałeckim oraz zobaczenie zamku w Tucznie.

Drogi w 99,99 procentach asfaltowe, aż do samego Wałcza praktycznie puste za wyjątkiem wyjazdu z Krzyża, gdzie było nieco samochodów osobowych, jadących do pracy. Trudno w to uwierzyć ale przez pierwsze 70 km minęły mnie tylko dwa TIRY i to w przeciwnym kierunku. Stosunkowo największy ruch był na drodze z Wałcza w kierunku Czaplinka, docelowo droga ta prowadzi do Kołobrzegu tak więc latem jest naprawdę zatłoczona. W dniu dzisiejszym pierwsze kilometry tej drogi wyglądały nieciekawie ale dosyć szybko ruch malał, nie wiem gdzie wyparowały wszystkie samochody.

W Wałczu celowo pominąłem fragment Wału Pomorskiego tzw. „Czapę Hitlera” jedyny obiekt na Wale, który można zwiedzać także od wewnątrz. Po minięciu Tuczna co rusz pojawiają się znaki prowadzące do różnego rodzaju bunkrów. Za Wałczem wał ciągle się kilometrami aż do Bornego Sulinowa, uznałem, że bunkry te zasługują na oddzielną wycieczkę i to zapewnie nie jednodniową.

Nieświadomie natomiast jadąc do Wałcza przeoczyłem Magiczną Górkę" – leżącą na drodze pomiędzy Strącznem i Rutwicą pod którą przedmioty (w tym i samochody) wtaczają się "same". O samej atrakcji wiedziałem, nie wiedziałem natomiast, że stosowne tablice i drogowskazy ustawione są tak, że widoczne są dla osób jadących z Wałcza a nie do Wałcza.

Na osobną wycieczkę zasługują też liczne zabytkowe wiadukty leżące na linii kolejowej z Kalisza Pomorskiego do Wałcza. Obecnie ta linia jest odbudowywana i 2012 roku ma być ponownie otwarta po dziesięcioletniej przerwie. Tym samym cały region stanie dużo łatwiej dostępny..

Wieleń- Kaplica-Mauzoleum z XIX wieku- miejsce pochówku dawnych właścicieli
pałacu Sapiechów. Obecnie w remoncie. Wieleń będzie w przyszłości zwiedzany przy okazji innej wycieczki np. do Poznania, dlatego tym razem odpuściłem sobie to miasto.

TUCZNO

ZAMEK

Zamek położony jest na wysokim brzegu Runicy,. Siedziba rody von Wedel. Pierwsza wzmianka o zbudowanym w tym miejscu :Kamiennym domu: pochodzi z 1338 roku. Fragmenty jego murów zachowały się do dziś w piwnicach zamku. W 1581 r. Stanisław Tuczyński rozpoczął budowę nowej, renesansowej rezydencji., później rozbudowywany i przebudowywany. W 1945 r. zamek został spalony, odbudowany w latach 1965-76.

KOŚCIÓŁ

Kościół parafialny p.w. Wniebowzięcia NMP zbudowany w latach 1522-1528.

Zbdowo. Mauzoleum rodziny Ree z połowy XIX wieku. Obok kościół szachulcowy z 1819 roku.

WAŁCZ:

Most Kłosowski. Jest to jedyny w Polsce most wiszący przerzucony nad jeziorem. Most wiszący o konstrukcji stalowej, długości 85 m wybudowany został w 1978 roku w miejscu wcześniejszego mostka drewnianego. Mostem tym można dojść do umocnień Wału Pomorskiego. Nieźle huśta, można się poczuć jak osioł idący do zamku po królewnę Fione. 

Fragment jeziora Raduń.

Cmentarz wojenny w Wałczu.

Budynek Urzędu Miasta z 1890 roku.

Kłębowie. Ruina zabytkowego pałacu z XVII-XVIII w. - rezydencji szlacheckiej rodziny von Goltz. Pałac spłonął w wyniku działań wojennych w 1945 r.

Kościół filialny p.w. św. Antoniego z 1669 r. fundacji rodziny von Golz.

Trzciniec – pałac z początku XX wieku.

Broczyno. eden z nielicznych kościołów rotundowych ma Pojezierzu Drawskim.
Oprócz tego we wsi godne zobaczenia są: Pałac neogotycki z II poł. XIX w. oraz
Dwór wybudowany w latach 1925 - 1928 w stylu modernistycznym.

Znak przy wjeździe do Czaplinka, brzmi interesująco.

Czaplinek - węzeł szlaków rowerowych na rynku. Same miasteczko też piękne, zwiedzane już kilkakrotnie, oprócz architektury główną atrakcją są okoliczne jeziora.

Powrót z Czaplinka o godzinie 16.49 nowym szynobusem w którym jak zwykle coś nie działało. Jedna ubikacja niesprawna, w drugiej dla inwalidów zepsute automatyczne zamykanie i otwieranie drzwi. Na dworcu błędnie podana data odjazu pociągu do Szczecina 16:53 Reszta ok.

Generalnie w rozkładach sporo zmian z powodu remontów torów, dlatego przed odjazdem warto je sprawdzić korzystając z okienka "Tymczasowe zmiany w kursowaniu pociągów dla stacji:" na stronie Przewozów Regionalnych http://www.przewozyregionalne.pl/