Szczecin - Tanowo - Jasienica - Drogoradz - Nowa Jasienica - Police - Stołczyn - Szczecin

Niedziela, 11 września 2011 | dodano: 11.09.2011

Dziś krócej niż wczoraj, ale równie ciekawie.

Kościół Najświętszej Marii Panny w Niekłończycy, o konstrukcji ryglowej .Wybudowany w 1778 roku, ówczesnym fundatorem był król Prus Fryderyk II Wielki.

Drogoradz, nietypowy 200 letni dąb z wypalonym pniem na skutek uderzenia pioruna. Wbrew przewidywaniom nie usechł, mimo upływu kilkudziesięciu lat drzewo w znakomitym stanie. W tym roku rozpoczęto zabiegi konserwatorskie, wszystkie szczegóły o tych zabiegach o samym dębie i zdjęcia wypalonego pnia można obejrzeć tutaj:

Przy okazji odkryłem znakomity objazd z Polic do Trzebieży przez Nową Jasienice. Ja jechałem bardzo dobrym asfaltem na trasie Uniemyśł / Niekłończyca – Drogoradz – Nowa Jasienica – Jasienica. Z mapy wynika, że można też zrobić inny objazd: Jasienica – Nowa Jasienica i dalej dojechać wzdłuż jeziora Karpino do szosy Myślibórz Wielki – Trzebież. Oczywiście jak wygląda w praktyce ta trasa nie wiem. Brak jakichkolwiek drogowskazów. By dojechać z Jasienicy do Nowej Jasienicy należy skręcić w ulicę Podgórną , tuż obok oznakowanego zjazdu do Tanowa.

Kościół parafialny p.w. św. Piotra i Pawła stanowiący fragment dawnego kościoła augustianów. Pierwotny kościół był dwukrotnie dłuższy – miał osiem przęseł, obecnie – trzy. Obecnie zachowana część pochodzi z XV wieku.

Obok kościoła znajdują się ruiny zabudowań poklasztornych z XIV w.

POWRÓT DO SZCZECINA

Powrót nadodrzańskimi dzielnicami Szczecina: Skolwin, Stołczyn, Gocław. Dzielnice te są często nieznane nawet dla szczecinian, Całość stanowi niekończącą się aleję dawnych fabryk, starych kamienic, wiele nie zamieszkanych przeznaczonych jest to rozbiórki. Podsumowując idealne klimaty do nakręcenia filmu „Ziemia obiecana”.

Po prawej stronie ruina pofabryczna, po lewej kamienica przeznaczona do rozbiórki.

Ukryta wśród zalesionych wzgórz kopuła wieży Bismarcka. Była to najdroższa wieża Bismarcka w całych Niemczech. Zgodnie z zasadą, że pod latarnią jest najciemniej, pod samą wieżą byłem tylko jeden raz, najmniej 20 lat temu, jeszcze w szkole podstawowej, z której wyrwałem się z kumplami. A przecież by dojechać do niej nie trzeba nawet wsiadać na rower, pod wieżę można dojechać szczecińskim tramwajem. Będzie trzeba nadrobić tą zaległość. Trasa nadodrzańska z Polic również była dla mnie nowością i przejechałem ją po raz pierwszy w życiu choć są to dzielnice Szczecina.

Więcej informacji o wieży Bismarca w Szczecina można znaleść m.in tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wieża_Bismarcka_w_Szczecinie

| 17:30 wtorek, 20 września 2011 | linkuj Januszu, oby Twoje słowa nie spełniły się :)
Niestety, nie ma na ten cel funduszy i tylko jakieś akcje charytatywne itp zbiórki pieniędzy mogą to zmienić, a jak wiadomo tych pieniędzy trzeba w tym przypadku mnóstwo :(
| 14:38 wtorek, 20 września 2011 | linkuj Nową Jasienicę znam od lat, bo kiedyś jeździłem tam często na grzyby. Z tej mini miejscowości blisko jest do miejscowości Drogoradz, potem Uniemyśl i Trzebież. Obawiam się plany o których wspomina 'rowerzystka', że w starej olejarni ma być szkoła baletowa (to fakt) nie spełnią się, bo obiekt z roku, na roku popada w ruinę.
| 18:25 poniedziałek, 12 września 2011 | linkuj jak to mówią nie raz ...cudze chwalicie , swego nie znacie ...:))) Tyle jest jeszcze miejsc w Szczecinie do zobaczenia , nie ?
sargath
| 09:40 poniedziałek, 12 września 2011 | linkuj ruina tej fabryki to stara olejarnia
| 00:35 poniedziałek, 12 września 2011 | linkuj W tej ruinie pofabrycznej mieścić się będzie szkoła baletowa. Pewnie za jakiś, jakiś czas...

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa kuibe