Woświn

Czwartek, 11 czerwca 2015 | dodano: 12.06.2015

Mapka:  mniej więcej coś takiego:

Taka sobie przejażdżka po obiedzie. Postanowiłem sobie pojechać chociwelką, bo dawno tam nie jechałem. Dotarłem tam znanym już skrótem z Załomia, niestety droga była o wiele bardziej piaszczysta, tak więc sporo było chodzenia. Na wysokości Starej Dąbrowy zrobiłem zjazd na nie znaną mi drogę do wsi Kania, a następnie w Karkowie na równie mi nie znaną drogę asfaltowo - żużlową do Mokrzycy i dalej drogę polną do Dobropola.  Tam postanowiłem dojechać do jeziora Woświn, które oglądam zazwyczaj tylko w pociągu.,Do jeziora dojechałem,  byłem na dwóch stanowiskach we wsi Oświno, ale widok w obu miejscach był marny. Chyba wiem już, gdzie będzie lepszy widok, no cóż może innym razem.  Z Oświna pojechałem do krajowej drogi nr 20, stąd przez Chociwel do Lisowa, skąd pojechałem prosto do Szczecina via Wielgowo.

Łęczyna. Dwór z połowy XIX wieku.

Tolcz.  ruina dworu zbudowanego w 1835  roku w stylu północnego klasycyzmu.  Do dziś zachowały się ściany parteru i trójkondygnacyjna wieża przykryta namiotowym dachem.
W sąsiedztwie zachowały się dawna obora i stajnia oraz park dworski z początku XIX wieku o powierzchni 4,2 ha ze stawem oraz starodrzewem złożonym m.in. z jodły jednobarwnej, sosny limby, dębu błotnego, dębu czerwonego, dębu szypułkowego oraz platana klonolistnego.

Białuń, kościół z XV wieku.

Krzyżówka w Chlebówku.

Karkowo. Pałac w Karkowie (niem. Karkow) powstał ok. 1900 roku z fundacji rodziny von Derenthall, prawdopodobnie w miejscu wcześniejszej  budowli. Budowla neogotycka, II-kondygnacyjna, rozplanowana na rzucie prostokąta, z licznymi ryzalitami i szczytami w zwieńczeniu elewacji. Charakterystycznym elementem była ośmioboczna wieża dostawiona do elewacji wschodniej. Pałac od lat 90-tych jest własnością prywatną, nieużytkowany popadł w ruinę. W 2008 roku runęła wieża pałacu niszcząc jego wnętrza.

Karkowo - Mokrzyca.

Mokrzyca - Dobropole - zdjęcie nr 1.

Mokrzyca - Dobropole - pod starymi dębami.

Widok z drogi nr 144, pod tymi drzewami odbija droga polna do Mokrzycy.

Dopropole. Ruina pałacu z 1913 roku. Ciężko bliżej podejść, gdyż wszystko jest zarośnięte. Można natomiast zobaczyć fajny filmik z tego miejsca zrobiony przed okresem wegetacji roślin.

Bród.  Dwór zbudowany na początku XX wieku na planie kwadratu w formie willi miejskiej z mansardowym dachem i boniowanymi narożnikami. Obecnie budynek jest remontowany. Historyczne wyposażenie wnętrza nie zachowało się.
W sąsiedztwie znajdują się zachowane zabudowania folwarczne oraz park w stylu angielskim o powierzchni 3,6 ha. W parku są dwa stawy, fontanna, cmentarz rodowy oraz bogaty drzewostan w postaci m.in. dębu czerwonego, szypułkowego, platanu klonolistnego, grabu pospolitego oraz lipy drobnolistnej.

Jezioro Woświn - stanowisko nr 1 . Jedno z największych jezior na Pojezierzu Ińskim i największe jezioro w dorzeczu Regi. Powierzchnia zwierciadła wody według różnych źródeł wynosi od 767,5 ha do 809,7 ha  Zwierciadło wody położone jest na wysokości 78,5 mn.p.m.[3] lub 78,9 m n.p.m. Średnia głębokość jeziora wynosi 9,4 m, natomiast głębokość maksymalna 28,1 m . Akwen osiąga długość ok. 9,5 km i szerokość ok. 2 km.

Jezioro Woświn - stanowisko nr 2

Platan w Oświnie
Platan w Oświnie © dornfeld

Chociwel
Chociwel © dornfeld

Powrót - wjazd na berlinkę z drugiej strony
Powrót - wjazd na berlinkę z drugiej strony © dornfeld

Na koniec wizyta na Wałach Chrobrego
Na koniec wizyta na Wałach Chrobrego © dornfeld

Jak widać pierwsze żaglowce już przypłynęły
Jak widać pierwsze żaglowce już przypłynęły © dornfeld