Stary bruk w Hornskrug
-
DST
43.18km
-
Temperatura
3.0°C
-
Sprzęt Kalkhoff
-
Aktywność Jazda na rowerze
Jazda do Hornskrug, czyli do dawnej Rześnicy, by przejść się dawnym zagubionym w lesie, nieczynnym odcinkiem drogi, przy skrzyżowaniu z dawną drogą krajową nr 3.
Jak widać tuż przed zjazdem droga obecnie się odgina, a dawnej szła prosto, przez wioskę.
Tak to wygląda na mapie z 1917 roku, oczywiście z Hornskrug można była jechać tylko na północ, w stronę Goleniowa. Łącznica z autostradą powstała około 1937 roku.
http://www.berlinka.pcp.pl/berlinka2/Rzesnica_skrz...
W powyższym linku powojenne zdjęcie, na prawo historyczny zjazd do Załomia, po którym dziś chodziłem, na prosto nowo powstała tj. dopiero przed wojną łącznica w stronę autostrady, a z tyłu biegła jednopasmowa droga do Goleniowa.
Sama ,idąca dzisiejszym śladem, droga do Goleniowa została zbudowana jako droga bita w 1830 roku i jest drugą w kolejności drogą tego typu na Pomorzu, stąd przed wojną była to droga nr 2, pierwszą drogą bitą była droga z Berlina zbudowana kilka lat wcześniej. Wyjątkiem była utwardzona droga ze Szczecina do Dąbia, która powstała w XVI wieku i podobno istnieje ona do dzisiaj, pod iluś tam warstwami ziemi. Na mapie z 1812 roku widać, że droga szła bezpośrednio przez Kliniskę i Rurkę, a Załom, leżał gdzieś na uboczu. Droga była o tyle ciekawa, że omijała wszystkie miejscowości, czyli ma cechy obwodnicy i autostrady, co jest ewenementem dla tego czasu.
Jak widać na pierwszym zdjęciu wzdłuż drogi wykopany jest rów, być może były tak jakieś kable, co pozwala zobaczyć co kryje gruba warstwa ziemi.
Nieco zasłonięty przez krzaki pomnik witający wjeżdżających do Szczecina.
http://www.berlinka.pcp.pl/berlinka2/Rzesnica_skrz...
W powyższym linku widać ten pomnik, na wprost nowo powstała ( prawa) nitka w kierunku w Szczecina, na prawo, przed pomnikiem, stara droga do Dąbia, a kilkadziesiąt metrów dalej nowe skrzyżowanie, które zostało zamknięte kilka lat temu.
Więcej zdjęć:
http://www.berlinka.pcp.pl/berlinka2/A6_1947-79.ht... ( 8 ostatnich zdjęć przedstawia to skrzyżowanie)
komentarze
(Pisownia oryginalna)
„Pracujac w Polskiej Geofizyce w latach 1965-73 mialem okazje poznac te nie wykonczone autostrady na terenie Polski.Najciekawsze byly rejony Pomorza Zachodniego. Rejon od Szczecina w kierunku na Maszewo,gdzie lotnictwo uzywalo autostrady jako lotniska zapasowe. nastepnie Rejon Chociwela,Insko,Drawsko Pomorskie.Tutaj byl szok. Na Duzych lakach stojace jak stoly do kart potezne
mosty zelbetowe nieukomnczone, nasypy cala inafrastruktora wbudowie.Miejscowa ludnosc brala zwirek i piasek juz z korony autostrady do budowy domkow i innych gospodarczych urzadzen. Drugi szok ,wystarczylo wziasc lopate i pogrzebac to
iluz nieszczesnikow bylo zakopanych w tych nasypach ,byli to jency sowieccy lub robotnicy ,niewolnicy,jakich narodowosci nie wiem mozna sie domyslac. Mialem osobiste przezycie niedaleko Drawska Pomorskiego.Wokol duzo Jednostek Wojska Polskiego siedzacyh w lasach i nigdzie na mapach nie zaznaczonych.Uzywalismy mapy Werhmachtu z nazewnictwem niemieckim,tylko po polsku obok "Geheim" bylo koslawe "Tajne",na tych mapach byly wyszczegolnione niemieckie urzadzenia cywilne i wojskowe i po tych mapach wiedzielismy gdzie sie nie wolno zapyuszczac w las gdyz mozna bylo oberwac. W miescu przechodzenia nasypow autostrady przez szose Drawsko-Insko patrzac w kierunku na Insko,mialem sposobnosc prowadzenia prac geofizycznych metoda sejsmiczna.
Nasi Geodeci czesciowo wykorzystujac korone autostrady poprowadzili linie naszych prac po niej.Gaszcz straszny wszysko zarosniete tylko rosnoce sosny tak wlasnie wtedy mialy po 22 lata byl to rok 1967 czerwiec.Nawet mam film na tasnie 8mm z tego okresu wlasnie po tej histori co sie stalo. Normalny tryb prowadzenia prac,wiertnicy wierca otwory w koronie na glebokosc
okolo 30m i strzelcy laduja ladunki dynamitu max do 20kg.ja podjezdzam aparatura sejsmiczna podczepiam sie do uprzednio rozmieszczonych wterenie kabli i geofonow sprawdzam dzialanie podja komende i ladunek jest odpalany.Zawsze zatrzesie troche strzal jest zarejestrowany optycznie na papiĘrze swiatloczulym i tasmnie magnetycznej szerokiej na 1 cala. Tak sie dzieje co pol godziny lub
godzina.W tym pechopwym miejscu jest piekny wysoki las tylko autosrtada zarosnieta "mlodzieza". Podaje komende Do strzalu gotowe Palll. Puszczam aparature wszystko prawidlowo slychac stlumione jekniecie ziemi i nagle wrzask strzalowego,Boze zginiemy uciekac odwracam glowe i przez otwarte drzwi widze taki widok,olbrzymnie drzewa chowaja sie w ziemie jak by wsadzac w maslo noz.
Wokol robi sie kipiel blota. gardklo jest sztywne i dre sie do kierowcy startuj i odjezdzaj,ten skoczykl do kabiny i na rozrusznik nozny i zapomnial przekrecic zaplon.Wiecie Gaz-63 z paka (aparatura sejsmiczna) szarpie ale idzie na rozrusznku juz jest metrrepokonany chce wyskoczyc z auta juz niema mozliwosci widze jak sprzet5 kable juz wszystko wylazi z ziemi i sie kotluje nie ma gdzie uciekac paka jest metalowa.Dre morde p.Kaziu zaplon ku.. zaplonnnnnn,chlopak byl w moim wieku z nerwow jak opowiadal zapomnial a potem przekercil silnik ryknal i skoczyl na dwoch napedach wlaczonych paska zaczela majestatycznie jechac jedynko 10km /h i oddalac sie od wlacejsciany paichu korony autostrady. Wokol bulgoczaca kipiel.jestesmy od tego miesca z okolo 50m.Stajemy powoli sie
wszystko uspokaja jest cisza gdzie niegdzie pokazuje sie woda i tylko spuiewaja ptaki.Po poludniu oprzyjezdzam z cala ekipa i filmuje prywatnie.Zostaje swtieordzone ze to albo kurzawka albo wysadzilismy podziemne instalacje niemieckie,takowe byc mogly gdzy ob0ok bylo w rzeczywistosci ,cos takiego i super strzezonego pod zarzadem WP. Bylem pozniej w miesiac juz zaroslo. Odwiedzilem w roku 1990 to juz sladu nie bylo,pokazywalem swoim malym dzieciom. Skoro kolega pisal o tych podwojnych autostradach byc moze takie same jest na terenie polski.
Pzdr.Sky"
A trafiłeś na stronie o berlince na tę mrożącą krew w żyłach historię geofizyka, gdzieś z między Drawska a Ińska?