powiaty: myśliborski, gorzowski, kostrzyński

Sobota, 21 maja 2011 | dodano: 21.05.2011

Na początek wielkie podziękowania dla "donremigio", który napisał mi o zamku w Swobnicy i tym samym zainspirował mnie do dzisiejszej wycieczki. W tym roku byłem już w Swobnicy i nawet do główy nie przyszło, że przejeżdzałem koło takiego skarbu. Zamek jest tak położony, że bez pomocy miejscowych trudno by było go znaleść. Dziś w Swobnicy byłem o takiej porze, że zdjęcia trzeba było robić pod słońce. Dużo więcej i lepszych zdjęć zrobił "donremigio", który spenetrował zamek i wieżę widokową wykazując się dużą odwagą. Link do jego wycieczki:

Trasa: Krzywin Gryfiński – Baniewice – Swobnica – Dłusko Gryfińskie – Kierzków – Tarnowo – Otanów – Czułków – Myślibórz – Pszczelnik – Dolsk – Barnówko – Mosina – Witnica – Dąbroszczyn – Kostrzyn

Krzywin Gryfiński – dworzec PKP, początek wycieczki.

Swobnica. Zamek wzniesiony został przez Joannitów w XIV w., później przebudowywany. W poł. XVII w. przejęty przez królową szwedzką. W wieku XVIII zamkiem zarządzali Hohenzollernowie.

Przy wejściu tablica informuje, że obiekt grozi zawaleniem. Nie byłem tak odważny by wchodzić ale kto chce może pochodzić po zamku a także wspiąć się na wieżę.

Tarnowo – ruiny XIX wiecznego pałacyku.

Przydrożny pomnik przy drodze Otanów – Czółnów poświęcony Maxowi Berndt von Saldern - Mantel (1886 – 1968) - staroście myśliborskiemu w latach 1920-1933.
Przyczynił się do rozwoju gospodarczego powiatu po kryzysie, po I wojnie światowej między innymi przez wybudowanie 110 km dróg. Sam pomnik jest oryginalny, natomiast tablica została odtworzona.

Czółnów - zachowana wieża drewniana nieistniejącego XVIII wiecznego kościoła.

MYŚLIBÓRZ

Brama Pyrzycka. XIV wiek.

Ratusz wybudowany w 1772 roku, wcześniejszy budynek spłonął.

Klasztor dominikanów z drugiej połowy XIII wieku, jedyny klasztor dominikanów na terenie dawnej Nowej Marchii, do dzisiejszych czasów zachował się kościół klasztorny oraz jego zachodnie skrzydło. Obecnie mieści się tu Myśliborski Ośrodek Kultury oraz Powiatowa Bibliotek Publiczna.

Brama Nowogródzka z I połowy XIV wieku.

Kaplica św. Gertrudy z II poł. XIV wieku, dawniej przy kaplicy znajdował się cmentarz, obecnie Ośrodek Edukacji Plastycznej.

Mury miejskie.

Baszta prochowa z przełomu XIV i XV wieku, u góry widoczne dawne wejście do baszty, które znajdowało się na wysokości dawnego muru obronnego.

Jezioro Myśliborskie.

Kapliczka Jerozolimska z 1514 roku, prawdopodobnie ostatnia stacja drogi krzyżowej przed murami miejskimi, krata z XIX wieczna, wewnątrz kopia późnogotycki Krzyż, oryginał znajduję się lokalnym muzeum.

POMNIK LOTNIKÓW LITEWSKICH – w lesie koło Pszczelnika.

Pomnik poświecony dwom litewskim lotnikom, którzy w nocy 17 lipca 1933 r. zginęli tutaj w katastrofie lotniczej podczas lotu z Nowego Jorku do Kowna: Stapasa Dariusa i Stasyasa Girenasa . Odsłonięty 17 lipca 1936 r. w miejscu, gdzie rozbił się ich samolot „Lituanica”. Rząd litewski przed wojną wykupił na okres 99 lat obszar katastrofy – koło o średnicy 10 m. Lotnicy są bohaterami narodowymi, ich podobizny zdobią banknot 10 litowy.

Powstały współcześnie słup granitowy z napisami w czterech językach. Obok pomnika infrastruktura wypoczynkowa: ławy, wiaty itd. Do miejsca prowadzą dwie drogi z głównej drogi: Myślibórz – Dębno, bardzo dobrze oznakowane.

DOLSK

Pomnik ku czci poległych w I wojnie światowej.

Najprawdopodobniej budynek szkolny, na budynku godło państwowe, bez żadnej informacji co się tam mieści. Najciekawszy jest duży poniemiecki napis, po prawej stronie budynku „Ohne Fleiss kein Preis” – odpowiedni naszego powiedzenia „Bez pracy nie ma kołaczy”.

Napis w całej okazałości. Oprócz tego wsi znajdują się ruiny pałacu, obecnie jest to teren prywatny, pilnowany przez psy, zieleń uniemożliwiała zrobienie zdjęcia, co nie jest jednak dużą stratą gdyż pałac jest wyjątkowo mało okazały.

[b]MOSINA

Pień liczącego sobie około 460 lat w (chwili ustawienia tabliczki) dębu szypułkowego. Wrażenie robi obwód ok. 510 cm, jeszcze większe wysokość 32 metry.

Kościół ryglowy św. Michała z 1780 roku w XIX wieku rozbudowany, obok pomnik ku czci poległych w I wojnie światowej.

Pamiątkowe dęby, pod dębami znajdują się poniemieckie kamienie z napisami niestety bardzo już zatartymi, wśród dębów jest „dąb Wilhelma I” zasadzony w 1872 roku oraz „dąb kanclerza Bismarcka” z 1878 roku, natknąłem się także na informacje, że w pobliskim lesie jest także „dąb Hitlera”.

Niemiecki napis m:in ze słowami "Wilhelm Eiche" - „dąb Wilhelma” oraz liczbami oznaczającymi datę zasadzenia "22.3.72" czyli 22 marca 1872 roku.
Wilhelm I urodził się 22 marca 1797 roku, tak więc dąb został posadzony z okazji jego 75 urodzin.

WITNICA

Pomnik ku czci poległych 241 mieszkańców Witnicy w I wojnie światowej.

PARK DROGOWSKAZÓW I SŁUPÓW MILOWYCH CYWILIZACJI W WITNICY:

Najbardziej oryginalny punkt tej wycieczki i nie tylko. Muzeum pod gołym niebem gdzie znajduję się kolekcja drogowskazów, słupów milowych w oryginałach oraz w niektórych wypadkach replik np. najstarszego słupa drogowego z Konina. Ponadto w parku znajduje się zbiór nowinek technicznych także związanych z Witnicą np. elementy pierwszej pruskiej maszyny parowej, urządzenia do podnoszenia i podkuwania koni, maszyny z lokalnego browaru, fabryki kafli itd.

Maszyna parowa.

Autentyczny znak postawiony w Słońsku , gdzie bociany uwiły sobie gniazdo
w urzędzie gminy tuż nad głównym wejściem, co wywołało liczne skargi spowodowane zabrudzeniami ubrań interesantów. Silna grupa ekologów uniemożliwiała przenosiny gniazda, postawiono więc znak. Strażnicy orzekli, że takiego znaku nie ma i nakazali go zdjąć, obrażone bociany przeniosły się na kominy. Znak jest darem Urzędu Gminy w Słońsku.

Kamień pamiątkowy ku czci III Rzeszy wystawiony w swoim parku przez właściciela cegielni w Witnicy.

Urządzenia graniczne, na pierwszym planie oryginalny fragment muru berlińskiego.

Słup milowy poczty pruskiej.

Stary drogowskaz.

Kopia słupa konińskiego z 1151 roku stojącego w połowie drogi między Kruszwicą a Kaliszem.

Lista obiektów jest długa: są tu słupy milowe, kilometrowe, drogowskazy, wyznaczające granice państw, majątków, stawiane w 1945 roku przez Armie Czerwoną i wiele innych.

ODZIELNĄ CZĘŚĆ STANOWI W PARKU TZW. KRAINA FANTAZJI Z MYŚLĄ O DZIECIACH:

Kopiec „Kozioła Matołka” z drogowskazem na Pacanów i inne miejscowości z krainy baśni.

Drogowskazy do miejscowości o nazwach związanych z rozumowaniem. W Parku jest kilka takich tematycznych wymyślonych drogowskazów do miejscowości, których nazwy istnieją w rzeczywistości.

Jakby ktoś nie wiedział. To jest rower. 
Park jest doskonałym miejscem na dłuższy postój, obok jest staw, stylowe ławki itp.

W Witnicy warto zobaczyć lapidarium na cmentarzu, którego podczas tej wycieczki z powodu przeoczenia nie odwiedziłem.

Droga rowerowa Kostrzyn – Gorzów Wielkopolski.

DĄBROSZYN

Wjazd o wsi.

Pałac z końca XVII wieku, później wielokrotnie przebudowywany.

Pomnik Wiktorii w parku koło pałacu ku czci Fryderyka II.

Późnobarokowy kościół z barokową kaplicą rodową von Schoeningów, właścicieli pałacu.

Obok pałacu leży kilka doskonale zachowanych płyt nagrobnych z przełomu XVIII i XIX wieku.

Kostrzyn – dworzec PKP. Koniec.

Tomasz Kulik | 21:59 piątek, 30 grudnia 2011 | linkuj http://starykostrzyn.pl/
Misiacz
| 21:39 niedziela, 22 maja 2011 | linkuj Znakomity wpis i znakomite źródło informacji.
| 15:22 niedziela, 22 maja 2011 | linkuj Szczere wyrazy uznania. Piękna, długa wycieczka a do tego udokumentowany kawał historii. Od razu widać, że nie jeździsz dla kilometrów, lecz dla dogłębnego poznawania mijanych terenów. Jesteś poza wszelką konkurencją. Chapeau bas.
| 12:55 niedziela, 22 maja 2011 | linkuj Aparat rzeczywiście nie jest nowy ale w swoim czasie kosztował ponad 2 tysiące, więc póki działa szkoda mi go wyrzucić na śmietnik. Ale jest też druga strona medalu, technika idzie do przodu i współczesne aparaty zaczynają robić tak piękne zdjęcia, że aż za piękne. Zdjęcia nie pokazują już rzeczywistości, w której nie ma tak intensywnych kolorów.
| 10:48 niedziela, 22 maja 2011 | linkuj piękna wycieczka ...a ile wiadomości ! naprawdę podziwiam .....zwłaszcza że wczoraj , ale też samochodem jechałam prawie tamtędy...z Lubniewic do Ściechowa w kierunku Myśliborza.... i odkryłam super wąską asfaltówkę ciągnącą się po wale przeciw powodziowym wzdłuż Warty ...piękna trasa i widoki ...a jechałam od Kołczyna do Świerkocina tym wałem ...a potem też zauważyłam tą ścieżkę Kostrzyn -Gorzów , jednak tylko przecięłam tę trasę i nie wiedziałam kogo zapytać , czy ta ścieżka jest naprawdę cały czas: ? A dzięki Tobie wiem ! :)))
donremigio
| 09:34 niedziela, 22 maja 2011 | linkuj Jak miło, że moja wycieczka była inspiracją to Twojej wyprawy :)
Zamek w Swobnicy faktycznie jest tak schowany, że można przez wioskę kilkanaście razy przejechać i nie wiedzieć co tam w krzaczyskach się kryje. Ja tam trafiłem głównie dzięki GPS i geocache schowanym w baszcie.
Szkoda tylko, że zamek zapewne niedługo się zawali. Obecny właściciel, jakiś Holender czy Niemiec, w kulki leci, nie chce wyremontować, nie chce sprzedać i czeka chyba by zamek sam się zawalił.
rtut
| 00:08 niedziela, 22 maja 2011 | linkuj Super wycieczka bardzo mi się podobają okolice Witnicy Dąbroszyna i Kostrzyna. Byłem tam wielokrotnie tyle, że autem. Chyba czas wybrać się tam na rowerze. Dodam tylko tyle, że linia kolejowa która biegnie z Gorzowa do Kostrzyna to część Ostbahnu czyli dawnej linii kolejowej Berlin- Królewiec. To też kawał historii i mnóstwo zabytków. Niestety dzisiaj ta linia z powodu wycięcia drewnianych słupów teletechnicznych i wporwadzeniu nowoczesnego taboru kolejowego straciła wiele ze swojego uroku.

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa miesc