klon solarzy w Zatomiu - Szczecin -Kalisz Pomorski przez Drawieński Park Narodowy

Czwartek, 19 czerwca 2014 | dodano: 19.06.2014

Wspaniała pogoda na rower, pod warunkiem, że jechało się we właściwym kierunku, z powodu bardzo silnego wiatru.  Wyjazd o 4 rano. Podstawowym celem było zaliczenie "Klonu Solarzy"  w Zatomiu, do którego sensownie można dojechać tylko z Drawna przez Niemeńsko. Wszystkie pozostałe drogi, w tym dalsza jazda na Dobiegniew oznacza jazdę po piachach lub  bruku.  Cel zrealizowałem, choć jechało się tak rewelacyjnie, że zastanawiałem się, czy warto zjeżdżać z krajowej drogi nr 10, dziś relatywnie pustej,  dodatkowo biegnącej idealnie z silnym wiatrem w plecy.  Była pokusa, by nie zjeżdżać z trasy, ale ciągnąć do Wałcza, a nawet Piły. Ostatecznie na wysokości Żółwina skręciłem na Drawno, dalej pojechałem do Zatomia, wróciłem do Drawna i pojechałem do Kalisza Pomorskiego. Tuż przed Kaliszem w las odchodziła ładnie wyglądająca oznakowana  droga do Białego Zdroju, gdzie również jest stacja.  Na początku jechało się bardzo dobrze, ale im dalej tym było więcej piachów, ostatecznie wróciłem i wycieczka zakończyła się w Kaliszu Pomorskim. Przez całą jazdę nie spadła ani jedna kropla deszczu, a z chwilą gdy znalazłem się pod dworcową wiatą zaczęło padać. Żałuję jedynie, że nie wsiadłem na rower od razu po pierwszym przebudzeniu tj. o godzinie 02:57.

Wracając wysiadłem na dworcu w Szczecin Główny, by zebrać nowe  liniowe rozkłady jazdy "Przewozów Regionalnych".  Nie było więc dodatkowych km z Dąbia do miasta. Zdjęć za dużo nie robiłem, gdyż trzeba  by się zatrzymać, a to nie było proste, tym bardziej, że większość obiektów już zwiedziłem, sfotografowałem i opisałem na BS.  Kto chce , znajdzie, wystarczy wpisać google, nazwy miejscowości i słowo" dornfeld"  i się pojawią relację z Drawna, Niemeńska, Recza itp.  Dla przyzwoitości chciałem zrobić zdjęcie kościoła w Suchaniu, ale przez drzewa  nic nie było widać, z kolei pałac w Niemeńsku był dziś niedostępny. Powrót przedostatnim pociągiem, już w ciągu dnia okazało się, że nie za  bardzo mogłem wracać ostatnim, gdyż zapomniałem kluczy do domu.

Droga prosta jak drut: krajowa droga nr 10 - Szczecin  - Żółwino z wyłączeniem odcinka Kobylanka - Stargard - Tychowo, dalej Żółwino  - Drawno - Zatom - Drawno - Kalisz Pomorski.

Klon solarzy - wg. niektórych źródeł najstarszy i najgrubszy klon w Polsce, leżący przy dawnej drodze solnej. Obwód pnia 525 cm, wiek około 320 lat. © dornfeld

Całodobowa stacja i restauracja w Suchaniu, ja zatrzymałem się by uzupełnić zapasy soku pomidorowego
Całodobowa stacja i restauracja w Suchaniu o nazwie "kurdek". Ja zatrzymałem się by uzupełnić zapasy soku pomidorowego. © dornfeld

Dwór w Święciechowie
Dwór w Święciechowie. © dornfeld

Rzeka Korytnica
Rzeka Korytnica. © dornfeld

Leśniczówka koło Zatomia z 1932 roku, pierwotnie szkoła dla dzieci z okolicznych wiosek. © dornfeld

Dawny dworzec w Drawsku
Dawny dworzec w Drawnie. © dornfeld

Wagony na bocznicy w Drawnie
Wagony na bocznicy w Drawnie. © dornfeld

Dębsko
Dębsko. © dornfeld

Test oznaczonej drogowskazem drogi  Drawno - Kalisz Pom. - Biały Zdrój. Nie wypadł pozytywnie
Test oznaczonej drogowskazem drogi  leśnej odbijającej od szosy    Drawno - Kalisz Pomorski  do  Białego Zdroju  nie wypadł pozytywnie, choć początek był obiecujący.  © dornfeld