Czerwone dęby, dawne i nowe trakty w kierunku Stargardu.

Środa, 26 marca 2014 | dodano: 26.03.2014

Dawne skrzyżowanie dróg przy Stawie Cysterskim
Dawne skrzyżowanie dróg przy Stawie Cysterskim © dornfeld

Zasadniczy początek trasy, na początku chciałem sprawdzić zaznaczoną na mapie jako jedną z głównych dróg leśnych od Stawu Cysterskiego w kierunku drogi nr 10. Na zdjęciu widoczny dawny drogowskaz z widocznymi jeszcze śladami strzałek, tu wg, niemieckiej mapy znajdowała się krzyżówka dróg do Rekowa, Kobylanki oraz Bielkowa oraz leśniczówki koło Niedźwiedzia.

Początek dawnej drogi do Groß Gelüch
Początek dawnej drogi do Groß Gelüch © dornfeld
 Obecnie to opcja dłuższa a droga gorszej jakości.

Aleja dębu czerwonego
Aleja dębu czerwonego © dornfeld

Choć drogą tą nie można przejść na drugą stronę drogi nr 10. warto było pojechać do końca, natrafiłem na piękną pomnikową dawną aleje przydrożną dębu czerwonego. Dawno temu tą drogą jechało się z Jezierzyc do Leśniczówki, przy której była krzyżówka dróg do Sowna, Zdunowa i Niedźwiedzia.  Obecnie tą trasą dojeżdża się do otwieranej bramki, na 29,6 km drogi na Stargard, tylko w tym kierunku można się włączyć do ruchu, bądź zjechać do lasu, gdy jedzie się ze Szczecina.

Droga leśna do Kobylanki
Droga leśna do Kobylanki © dornfeld

Ponieważ nie było przejazdu zawróciłem do drogi Jezierzyce Kobylanka.

Rozjazd do Niedźwiedzia
Rozjazd do Niedźwiedzia © dornfeld

Przedtem jednak skręciłem do Niedźwiedzia, by  przejechać na drugą stronę trzeba skręcić w lewo  przy znaku 865.

Dawna droga z Niedźwiedzia do Jezierzyc po północnej stronie drogi nr 10
Dawna droga z Niedźwiedzia do Jezierzyc po północnej stronie drogi nr 10 © dornfeld

W Niedźwiedziu się trochę pokręciłem, na końcu pojechałem dawną drogą do Jezierzyc, gdybym mógł przekroczyć "10 - tkę"  znalazł bym się z powrotem na alej dębu czerwonego.

Jezierzyce - leśniczówka - kierunek północ
Jezierzyce - leśniczówka - kierunek północ © dornfeld

W kierunku północnym droga jest bardzo zmieniona, ale ma piękną nawierzchnie,  z Niedżwiedzia do Zdunowa można więc jechać objazdem, drogą dłuższą, ale pięknie utrzymaną, wymaga to jednak oddzielnej wycieczki.  Na razie napiszę tylko tyle, że by się tu znaleźć jadąc z Niedźwiedzia do Zdunowa, należy skręcić przy krzyżu w lewo.

Dęby czerwone z  drugiej strony drogi
Dęby czerwone z drugiej strony drogi © dornfeld

PODSUMOWANIE !

Wszystkie powyższe informacje mogą być mało zrozumiałe dla osoby, która nigdy tędy  nie jechała, gdyż są to wiadomości przede wszystkim dla mnie do wykorzystania w przyszłości. Czas więc na jasne podsumowanie.

Najważniejsze jest to, że udało mi się znaleźć doskonały skrót do Stargardu omijający drogę nr 10 a jednocześnie gwarantujący jazdę przyzwoitą drogą. Odkryta droga jest krótsza, prostsza i lepsza od wszelkich objazdów przez Niedźwiedź - Zdunowo nie mówiąc już o okrężnej drodze do Klinisk.   Opis trasy: w Jezierzycach po pokonaniu mostu nad Płonią, jedzie się lub idzie 200 metrów brukiem, skręca w prawo w asfaltową drogę, po 80 metrach skręca w lewo w drogę leśną ( ostatnie zdjęcie) i jedzie prosto.  Wyjeżdżając jesteśmy przy drodze rowerowej do Stargardu. W odwrotną stronę, ze stacji BP jedziemy w las drogą pożarową nr  48.  Ja dojechałem do Kobylanki do zjazdu na Kołbacz. Od tego miejsca do mostu w Jezierzycach, a więc już w Szczecinie jest 5,8 km. Do centrum Szczecina 30 km, przy czym cały czas omija się drogi samochodowe ( trasa z Płoni do Kijewa przez Puszcze Bukową od ulicy Trzcinowej w Płoni do Koziej w Kijewie).